Tessa Vermeiren
Tessa Vermeiren
Tessa Vermeiren is voormalig hoofdredactrice van Knack Weekend
Opinie

08/11/06 om 16:00 - Bijgewerkt om 15:59

Roem is van iedereen

Roem is van iedereen

Een New Yorkse beursmakelaar kwam op het idee om een website te maken waarop "socialites" een rating krijgen omtrent hun sociaal kapitaal, hun Vip-status, hoeveel keer ze gefotografeerd worden, naar hoeveel en naar welke party's ze gingen. Tot slot staan er op famegame.com ook twee intrigerende getallen : het aantal vrienden het aantal "vrienden in de tweede graad", wat wij allicht kennissen zouden noemen.

Een spelletje is die website al lang niet meer, want mensen die societyfeestjes, lanceringsparty's, openingen enzovoorts organiseren, maken gretig gebruik van die lijsten om te zien wie meetelt en wie niet (meer).

Zo scoort jong ontwerper Zac Posen heel hoog, hij is immers een flinke partyganger met - schrik niet - 4057 vrienden en 16.976 vrienden in de tweede graad. Een goed geconnecteerd man met een vermoeiend leven dus, een man die bliksemsnel stijgt op de maatschappelijke ladder.

Anna Wintour, de ijskoningin van Vogue die model stond voor Meryl Streep's rol in "The devil wears Prada", is ook erg hot in New York en niet alleen daar. Parijs, Milaan en zelfs Antwerpen vereren mevrouw Wintour. Ze heeft 2916 vrienden volgens famegame.com en wel 18.000 tweedegraads vrienden.

Even voor de aardigheid gezocht naar de status van Madeleine Albright, terwjl over het scherm de tickertape golfde waarop je de "waarde" van een celebrity kunt volgen. Net als op de beurs gaat het op en neer.
Ms. Albright was toch ooit een invloedrijk minister van Buitenlandse Zaken. Wel, met Madeleine gaat het volgens de normen van famegame.com niet zo best tegenwoordig. Ze heeft ochgot maar 69 vrienden meer, wel nog veel kennissen overduidelijk, zo'n 9742. Maar veel zal ze niet meer gevraagd worden voor feestjes.

Je kunt op die lijsten ook nagaan welke en hoeveel party's mensen hebben bijgewoond in de afgelopen twee jaar. Ook een graadmeter natuurlijk. Blijkt dat Bill Clinton, die toch nog hoog scoort wat sociaal kapitaal en vîpstatus betreft, nauwelijks nog naar societyfeestjes gaat. Zijn dochter Chelsea daarentegen, die komt meer buiten.

Kortom, societyfotografen zijn machtige mensen in deze tijd. De macht van het beeld is oneindig. Het gemak waarmee vrouwelijke politici,zonder de aanwezigheid van enige voor hen relevante context poseren voor de fotograaf van Bladspiegel in Knack bewijst dat dit ook hier geldt.

De hype die zelfverklaarde "glamour"fotograaf Henk Van Cauwenbergh wist te creëren rond zijn vorige week verschenen coffeetable boek "Le Matin", de zoveelste manier om BV's, vrouwen én mannen, min of meer bloot voor zijn lens te krijgen, en aan hun ijdelheid geld te verdienen evenzeer.
Ironisch toch dat Dag Allemaal de naam van de uitgeverij Tectum fout spelde als "Rectum"...

Tussen voetballersvrouwen en babes die zogenaamd betrapt werden bij hun ochtendritueel, figureren ook de SP.a ministers Van Brempt en Van den Bossche. Ze staan op de website van Van Cauwenbergh trouwens ook als enige politici met hun foto onder de noemer "Art meets politics". Nou ja, art.

Freya werd voor Le Matin keurig aangekleed in de keuken gefotografeerd, Kathleen met sexy blote schouders in een topje. En (gespeeld) trots dat ze was in het VTM-itempje waarin ze 's ochtends de bladen bekeek waarin foto's uit Le Matin stonden.

De dames kénnen de fotograaf en de fotograaf ként de dames, hij organiseert zelfs het huwelijk van Van den Bossche in Thailand binnenkort. Dus kun je ervan uitgaan dat ze elkaar wetens en willens hebben gebruikt. Een ruilhandeltje zou je het kunnen noemen.

De ministers voegen misschien iets toe aan het "brain"gehalte van het boek. Als zélfs zij eraan meewerken, zoals de bladen schreven, krijgen uitgeverij en fotograaf meer coverage in de bladen.

Tenslotte komen er binnen het half jaar alweer verkiezingen aan. En dat hun "babe" tactiek werkt is ondertussen wel bewezen. Ze zijn er voor iedereen, althans dat gevoel geven ze je. Net als hun voorzitter die het bijna tot kapitein Haak schopte in Witte Raven.

Hoe vaker je gefotografeerd wordt, in de bladen en op het scherm verschijnt, hoe hoger je marktwaarde zegt famegame.com.

Misschien nog een idee voor Henk Van Cauwenbergh om zo'n website te beginnen in Vlaanderen?

Onze partners