Urbain Vandormael
Urbain Vandormael
Blogt over de autosector
Opinie

02/07/13 om 09:41 - Bijgewerkt om 09:41

PSA Peugeot/Citroën: rien ne va plus

Het gaat niet goed met PSA Peugeot/Citroën. De Franse autogroep leed vorig jaar een verlies van 3 miljard euro en er is geen beterschap in zicht. Enkel een alliantie of overname kan de gerenommeerde autobouwer van de ondergang redden.

PSA Peugeot/Citroën: rien ne va plus

PSA Peugeot/Citroën verbrandt elke maand 200 miljoen euro cash. Door de implosie van de autoverkoop verdient niemand nog geld in Europa en dat treft in de eerste plaats de Franse merken, die driekwart en meer van hun omzet in Europa realiseren. Door de alliantie met Nissan en de goede gang van zaken bij Dacia kan Renault het hoofd voorlopig nog boven water houden, voor Peugeot/Citroën ziet de toekomst er somberder uit dan ooit. Vorig jaar leed de autobouwer een verlies van 3 miljard euro, te vermeerderen met nog eens 2 miljard door afschrijvingen. Zonder een snelle interventie in de vorm van een kapitaalinjectie of overname dreigt de roemrijke autobouwer kopje onder te gaan. Rien ne va plus.

De familie Peugeot had én heeft altijd het laatste woord De geschiedenis van Peugeot als automerk gaat terug tot 17 februari 1890. Toen leverde Armand Peugeot zijn eerste auto af, mét een Daimlermotor. Voor die datum produceerde de rijke ondernemersfamilie gedurende meer dan honderd jaar gewoon alles wat van metaal kon worden gemaakt: van tuingerief en koffiemolens tot springveren voor horloges. Dat de familie zich ook ging toeleggen op het bouwen van auto's is de verdienste van Armand Peugeot (1849). Aanvankelijk stuitte de visionaire ondernemer op heftig verzet van zijn familie, maar uiteindelijk slaagde hij erin hij wil door te drukken. Peugeot groeide uit tot een van de grootste autobouwers in Europa en tot op vandaag bezit de familie 25,4 procent van de aandelen en 38,1 procent van de stemrechten. Zij had en heeft altijd het laatste woord.

Decennialang konden de nazaten van autopionier Armand Peugeot hun eigen vermogen aandikken met de vette winsten uit de automobielactiviteiten. Maar de vette jaren zijn voorbij en in plaats van winst op te strijken, moet de familie nu vooral financiële putten opvullen. Vorig jaar verloor hun bedrijf zo'n 5 miljard euro, en vandaag verbrandt Peugeot zo'n 200 miljoen euro cash per maand. De familie is ten einde raad. Om het bedrijf van de ondergang te redden, lijkt de familie bereid om haar aandelen te verkopen. Eindelijk. In het verleden heeft de familie steeds geweigerd om die optie zelfs maar in overweging te nemen. Maar de financiële situatie van de autogroep is dermate dramatisch geworden, dat zij moet handelen. Vluchten kan niet meer.

GM in pole position De Franse autogroep PSA Peugeot/Citroën heeft hoogdringend vers kapitaal nodig, en niet een klein beetje. General Motors heeft al laten verstaan de aandelen van de familie Peugeot te willen overkopen. GM investeerde vorig jaar al enkele honderden miljoenen in PSA - in ruil voor 7 procent van de aandelen. GM zag én ziet in PSA een goede partner voor zijn Duits (verlieslatend) dochterbedrijf Opel. Concrete synergiën heeft het samenwerkingsakkoord echter nog niet opgeleverd - tot grote ergernis van de GM-bazen in Detroit. Die hebben het niet begrepen op de aandeelhoudersfamilie die achter de schermen nog altijd de touwtjes in handen houdt. Alle belangrijke posten binnen het bedrijf zijn bezet door vertrouwelingen van de familie Peugeot en die hebben geen oor naar de bevelen uit Detroit.

Gezien de voorgeschiedenis lijkt een verkoop van de aandelen van de familie aan GM het meest aannemelijke scenario. Naar verluidt voeren beide partijen discrete onderhandelingen over de vraag- en biedprijs. Door de gedwongen verkoop van haar kroonjuweel lijden de Peugeot's in het burgerlijke Frankrijk enorm imagoverlies, zij zullen nu alles op alles zetten om het financieel verlies tot een minimum te beperken. Tot voor enkele weken leek GM de enige kandidaat-overnemer en dat speelde in het nadeel van de familie. Maar nu blijkt er plots ook belangstelling te bestaan van twee Chinese autobouwers. PSA bezit een enorme knowhow op het vlak van motorenbouw en hybridetoepassingen met dieselmotoren. De Chinezen staan op dit punt nog nergens en zouden door een overname hun technologische achterstand snel kunnen goedmaken. Of het zo'n vaart zal lopen, hangt af van de geldhonger van de familie Peugeot. Zoals zo vaak heeft zij het laatste woord. Voor de vele duizenden werknemers van de autogroep PSA wordt het bang afwachten wat de toekomst brengt.


Onze partners