Marleen Finoulst
Marleen Finoulst
Hoofdredacteur Bodytalk en arts
Opinie

30/05/13 om 13:29 - Bijgewerkt om 13:29

Preventie werkt

Er is goed nieuws en er is slecht nieuws. Eerst het goede nieuws: het risico op vroegtijdige sterfte door hart- en vaatziekten is in de voorbij 10 jaar met 25 procent afgenomen, dankzij preventie. Het slechte nieuws: steeds meer mensen overleven cardiovasculaire accidenten en moeten verder met een beperkte levenskwaliteit.

Er is goed nieuws en er is slecht nieuws. Eerst het goede nieuws: het risico op vroegtijdige sterfte door hart- en vaatziekten is in de voorbij 10 jaar met 25 procent afgenomen, dankzij preventie, vroegtijdige diagnostiek en verbeterde therapieën. Het slechte nieuws: steeds meer mensen overleven cardiovasculaire accidenten, waaronder beroerte, hartinfarct en hartinsufficiëntie, en moeten verder met een beperkte levenskwaliteit.

In onze samenleving neemt de hoeveelheid ziektelast gaandeweg toe. Ziektelast wordt op vraag van de Wereldgezondheidsorganisatie uitgedrukt in DALY's (disability-adjusted life years) en houdt rekening met het lijden, de ernst van een ziekte en de levensjaren die men door ziekte verliest. Dankzij DALY's kunnen ziekten onderling vergeleken worden wanneer het gaat om het leed dat ze veroorzaken en wat ze kosten aan de samenleving. Hart- en vaatziekten scoren het hoogst en veroorzaken de meeste ziektelast. De beste manier om dat leed te verzachten, is weerom preventie.

Meer nog, 40 tot 80 procent van zogenaamde cardiovasculaire events zou zelfs vermijdbaar zijn. Met medicijnen en met een gezonde levensstijl. De risicofactoren zijn genoegzaam gekend: roken, overgewicht, hoge bloeddruk, fysieke inactiviteit, cholesterol en alcohol. Terwijl sommige risicofactoren heel goed zichtbaar zijn, overgewicht bijvoorbeeld, zijn andere dat hoegenaamd niet. Zo kennen veel mensen hun bloeddruk niet.

Hoge bloeddruk (> 140/90 mmHg) wordt niet voor niets de stille doder genoemd. Je voelt het niet, maar het werkt wel als een sluipend gif op je bloedvaten in. Laat daarom je bloeddruk geregeld controleren door je huisarts, zeker als je ouder bent. Voor cholesterol geldt hetzelfde: meten is weten. In vergelijking met levensstijl hebben bloeddrukverlagers en cholesterolremmers een groter effect op korte termijn, terwijl de invloed van een gezonde levensstijl belangrijker wordt op lange termijn. Gezonde eetgewoonten halen namelijk niet alleen de cholesterol naar beneden, ze zijn ook goed voor de lijn, voor je humeur en zelfs voor je huid.

Heel veel niet-besmettelijke ziekten, waaronder chronische longaandoeningen, kanker, diabetes, obesitas en ziekten van het bewegingsstelsel, worden teruggedrongen met dezelfde preventieve maatregelen. Hoe vroeger je met gezonde leefgewoonten start, hoe beter en hoe makkelijker je ze volhoudt. Laten we daarop inzetten. Zo lang mogelijk genieten van het leven in goede gezondheid. Dat willen we toch allemaal.

Onze partners