Urbain Vandormael
Urbain Vandormael
Blogt over de autosector
Opinie

03/12/12 om 16:52 - Bijgewerkt om 16:52

Porsche-offensief in China

13,3 miljoen nieuwe auto's werden vorig jaar verkocht in China, dat daarmee Europa van de tweede plaats verdringt op de wereldranglijst. Wat opvalt is het geringe aantal sportwagens dat in 2011 in China werd ingeschreven - 14.864 in totaal, tegen meer dan 200.000 exemplaren in de Verenigde Staten.

Porsche-offensief in China

Een Chinees die in een Duitse limousine rondrijdt, die heeft het gemaakt. Of hij doet alsof. Audi, BMW, Mercedes, Porsche en VW boeken er het ene verkooprecord na het andere, hun grote modellen gaan er als zoete broodjes van de hand. Dat geldt merkwaardig genoeg niet voor de snelle sportwagens van Duitse makelij. Wereldwijd worden er jaarlijks zo'n 400.000 sportauto's (tweezitter, minstens 200 pk) verkocht, daarvan 14.864 in China. Ter vergelijking: in de Verenigde Staten steeg het aantal verkochte sportwagens in 2011 tot boven de 200.000. Dat heeft er ongetwijfeld mee te maken dat China geen traditie heeft op het vlak van autosport. Tot voor kort werden op het Chinese vasteland weinig of geen autoraces georganiseerd. De media besteedden ook weinig aandacht aan het internationale racerij, maar daar is met de komst van de Formule 1 naar China verandering in gekomen. Het is allicht wachten tot een Chinese sponsor of Chinese piloot zijn entree maakt in de Formule 1 om er van de autosport een populaire sport te maken. In eerste instantie om naar te kijken, om nadien zelf achter het stuur te kruipen.

Porsche investeert 17 miljoen in Chinees testcircuit
De Volkswagen-groep is met Audi, Bugatti, Porsche, Skoda en VW stevig verankerd op de Chinese markt en werkt nu aan een strategisch plan om de markt van de sportwagens uit te bouwen, in eerste instantie met producten uit eigen huis. Volkswagen plant onder andere meerdere merkencompetities naar het voorbeeld van de VW Scirocco Cup, die aan zijn vierde seizoen toe is in China. Vaststaat dat er ook een Porsche Cup komt, om de 911 te promoten. Nu verkoopt Porsche hier vooral Cayenne's en Panamera's. De meeste Chinezen zien Porsche als een SUV-merk en niet als een sportwagenicoon. Daar kan snel verandering in komen, als het nieuwe testcircuit van Porsche in Shanghai klaar is - kostprijs 17 miljoen euro. Het Porsche Experience Center komt naast het gloednieuwe Formule 1-circuit te liggen en is bedoeld om potentiële klanten - op een veilige manier - kennis te laten maken met de rijkwaliteiten en prestaties van een Porsche 911 of Cayman S. Op de overvolle Chinese autowegen is dat nu niet mogelijk.

Verdringt Posche 911 de Cayenne als statussymbool?

Porsche hoopt de investering snel te kunnen terugverdienen. Het premiumsegment in China is nu goed voor zo'n 9 procent van de markt tegenover 15 procent in de rest van de wereld. Dat biedt perspectief naar de toekomst toe. Dat zegt ook Porsche-baas Mathias Müller: "In tegenstelling met Europa en Amerika bezit China geen autosporttraditie. Dat speelt in ons nadeel, maar het is tegelijk een uitdaging. Wat mij hoopvol stemt is de vaststelling dat voor 2013 wordt uitgegaan van een groei van minstens 7,5 procent van de Chinese markt, een forse groei die ook de premiummarkt ten goede zal komen. Naarmate de welvaart toeneemt, zal ook het aantal auto's per gezin toenemen. Nu is een Porsche Cayenne hét statussymbool maar ik verwacht dat die straks het gezelschap zal krijgen van de 911."

Porsche komt van ver. In 2004 verkocht de Duitse sportwagenfabrikant in China net geen 300 auto's, voor dit jaar is de kaap van de 30.000 al overschreden. Parallel met die gunstige ontwikkeling heeft Porsche dit jaar 15 nieuwe dealers gecontracteerd wat hun totaal op 50 brengt. Die zijn terug te vinden in zowat alle de grote Chinese steden, met Shanghai als uithangbord. Dat is niet alleen de meest westerse stad van China maar ook de economische draaischijf van het land.

Porsche versus Audi
Porsche-baas Mathias Müller laat nog weten in 2014 te willen strijden voor de overwinning in de 24 Uren van Le Mans. De voorbije jaren toonde Audi zich oppermachtig in de meest legendarische uithoudingswedstrijd ter wereld, maar daar zou met de terugkeer van Porsche op het hoogste niveau verandering in kunnen komen. Niemand minder dan onze landgenoot Jacky Ickx won de 24 Uren van Le Mans drie keer aan het stuur van een Porsche; in 1978, 1980 en 1983 finishte hij telkens tweede met een Porsche.

Voor de volledigheid voegen wij hier nog aan toe dat de modellenreeks van Porsche in september 2013 wordt uitgebreid met de Macan (Indonesisch voor tijger), een kleine SUV op basis van de Audi Q5. De uitbreiding van het modellenaanbod kadert in het strategisch plan van Mathias Müller om op relatief korte termijn de productie op te drijven tot 200.000 Porsche's op jaarbasis. Slaagt hij in zijn opzet, dan maakt hij veel kans om straks VW-baas Martin Winterkorn (66) op te volgen aan het hoofd van de Volkswagen-groep. Een zege in Le Mans zal hem ongetwijfeld ook de steun van VW-voorzitter Ferdinand Piëch opleveren. Die is de geestelijke vader van de legendarische Porsche 917 die in 1970 voor het eerst de 24 Uren van Le Mans won en autosportgeschiedenis zou schrijven.

Urbain Vandormael

Onze partners