Slang leefde met dinosauriërs: 70 miljoen jaar eerder dan gedacht

29/01/15 om 08:45 - Bijgewerkt om 08:45

De oudste voorvader van de slang leefde 70 miljoen jaar eerder dan gedacht. Samen met dinosauriërs en dat op een belangrijk geologisch keerpunt in de geschiedenis van de aarde.

Slang leefde met dinosauriërs: 70 miljoen jaar eerder dan gedacht

© Belga

Nieuw onderzoek van vier fossielen heeft wetenschappers doen concluderen dat de oudste voorvader van de slang de wereld zo'n 70 miljoen jaar eerder bevolkte dan aanvankelijk gedacht.

Geologisch keerpunt aarde

Tot nog toe werd geloofd dat de slang over de aarde glibberde tijdens het Opper-Krijt, of dus 94 tot 100 miljoen jaar geleden. De geschiedenis van de slang reikt echter heel wat verder terug, zo blijkt uit het rapport dat in magazine Nature Communications werd gepubliceerd.

'De evolutie binnen de groep 'slangen' is veel complexer dan we dachten', getuigt Michael Caldwell, professor aan de Universiteit van Alberta in Canada, volgens Agence France-Presse.

Het internationale team van wetenschappers ging in museumcollecties snuisteren en ontdekte daar dat het oudste fossiel van de vroegste identificeerbare slang tot 143 à 167 miljoen jaar teruggebracht kon worden. De voorvader werd Eophis underwoodi gedoopt.

E. underwoodi leefde in het Midden-Jura tijdens de laatste fase van een belangrijk geologisch keerpunt in de geschiedenis van de aarde: de splitsing van het supercontinent Pangea in twee componenten genaamd Gondwana en Laurasia. De slang leefde samen met verschillende dinosauriërs en overleefde de soorten dus.

Schedel bleef gelijk

Het fossiel van uderwoodi en de drie andere oude restanten suggereren dat slangen toen al gedifferentieerd waren van hagedissen, klinkt het in de studie. Wat de relatie tussen de fossielen en huidige slangen verraadde, was de schedel. Die vertoonde belangrijke kenmerken, die bij alle slangen sindsdien zijn blijven verschijnen, ook na miljoenen jaren van diversificatie. Zo bericht AFP.

De kop en de tanden van E. underwoodi lijken nog steeds sterk op die van slangen zoals we ze vandaag kennen, ontdekten de wetenschappers. Maar de voorvader onderscheidt zich van zijn nakomelingen door zijn ledematen. Slangen verloren die ledematen geleidelijk aan onder druk van de evolutie waarbij ze zich moesten aanpassen aan niche habitats, verklaart het persagentschap.

Nu hopen de wetenschappers echter andere fossielen te vinden die aantonen dat er nog oudere slangen bestonden. Ook willen ze de miljoenen jaren leemte van kennis die door de ontdekking ontstaan is, opvullen.

Lees meer over:

Onze partners