Potvis Theofiel had bloedvergiftiging

27/09/13 om 18:22 - Bijgewerkt om 18:22

De potvis die vorig jaar aanspoelde op het strand in Knokke-Heist, had bloedvergiftiging. Dat was ook de oorzaak van zijn dood.

Potvis Theofiel had bloedvergiftiging

© BELGA

De vorig jaar in Knokke-Heist gestrande potvis Theofiel kampte met een bloedvergiftiging. Het is de eerste keer dat een infectieziekte als oorzaak van een potvisstranding werd aangetoond, zo meldt het Laboratorium voor Bacteriologie Research van de Universiteit Gent.

Op 8 februari 2012 strandde in Knokke-Heist een jonge mannelijke potvis van dertien meter lang en dertig ton. Het dier overleed na een doodstrijd van enkele uren en lokte massaal veel kijklustigen.

Onder leiding van de Universiteit van Luik werden stalen genomen van verschillende weefsels, waarna wetenschappers van het Laboratorium voor Bacteriologie Research (Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen, UGent) en van het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen bepaalde aspecten van het overlijden in detail bestudeerden.

Bloedvergiftiging

"We ontdekten dat het dier leed aan sepsis of bloedvergiftiging, veroorzaakt door de bacterie Edwardsiella tarda, die bij mens en dier (voornamelijk zeedieren) symptomen veroorzaakt vergelijkbaar met die van een Salmonella besmetting", verduidelijkt de website van de Beheerseenheid van het Mathematisch Model van de Noordzee en het Schelde-estuarium (BMM).

Navigatiesysteem

Door de hoge aantallen van deze bacterie in het bloed (meer dan 100 miljoen kiemen per ml), concludeerden de wetenschappers dat de besmetting met die bacterie het dier zodanig verzwakte of zijn navigatiesysteem in de war stuurde, dat het uiteindelijk strandde, voor een potvis meestal dodelijk.

Het is de eerste keer dat een stranding in verband wordt gebracht met een bacteriële infectie. Dergelijk infecties zouden een belangrijke rol kunnen spelen bij het verklaren van een deel van strandingen van walvisachtigen. "Ze geven bovendien aan dat men dergelijke gestrande dieren voorzichtig dient te behandelen, en dat onze kennis over deze dieren en hun pathologie nog beperkt is", klinkt het. (Belga/EE)

Lees meer over:

Onze partners