Om ter minst energieverbruik met Facebook

13/12/11 om 17:51 - Bijgewerkt om 17:51

Een applicatie op Facebook maakt het mogelijk uw energieverbruik te vergelijken met dat van uw vrienden: competitie als drijfveer om minder te gaan verbruiken.

Om ter minst energieverbruik met Facebook

© Reuters

Softwarebedrijf Opower heeft een applicatie ontwikkeld waarmee Facebookgebruikers hun energieverbruik kunnen vergelijken met dat van hun vrienden en kennissen. Competitie is de beste drijfveer om het beter te doen, klinkt het.

Opower startte als ontwikkelaar van een communicatieplatform tussen elektriciteitsproducenten en hun klanten. Het biedt een grafische weergave van het energieverbruik en toont waar de gebruiker kan besparen. Maar het systeem bleek vooral succesvol omdat het ook appelleert aan twee belangrijke psychologische drijfveren: concurrentiedrang en het verlangen naar beloning.

De software vergelijkt immers de efficiëntie van de verbruikers met die van andere klanten in een gelijkaardige situatie. Uitvoerige statistieken geven zo een beeld van hoe goed een klant presteert ten opzichte van "de concurrentie". Wie goed scoort of vooruitgang maakt, wordt beloond met een glimlachend gezichtje.

Dat klinkt banaal, maar uit de cijfers blijkt het erg goed te werken: nu het systeem zo'n vier jaar bestaat, blijken klanten 2 tot 4 procent op hun energierekening te besparen.

Efficiëntie in plaats van zuinigheid

Opower is ervan overtuigd dat het nog beter kan werken als mensen hun energieverbruik niet enkel met wildvreemden, maar met hun eigen sociaal netwerk kunnen vergelijken. Daarom wordt het systeem aangepast voor gebruik via Facebook.

"We willen de nadruk vooral op efficiëntie leggen in plaats van zuinigheid", zegt Ogi Kavazovic van Opower. "In de VS bijvoorbeeld wordt tot een kwart van de energie in huishoudens verspild - er moet dus niets opgeofferd worden aan comfort om dat te verminderen. Het gaat niet alleen om het verminderen van de CO2-uitstoot, maar om het besparen van geld."

Facebookgebruikers zullen hun netwerk van vrienden kunnen uitnodigen om gebruik te maken van de applicatie en samen energie te besparen. Met 800 miljoen actieve gebruikers is het potentieel van Facebook enorm. Opower wil de applicatie begin 2012 opstarten. (IPS/JG)

Lees meer over:

Onze partners