Mythische Chinese draak blijkt dinosaurus met extreem lange nek

De Qijanglong © /

In Zuid-China hebben bouwvakkers het skelet van een dinosaurus met een extreem lange slangennek ontdekt.

Het 15 meter lange dier leefde zo’n 160 miljoen jaar geleden in het zuiden van China en kreeg de naam ‘Qijianglong’ wat ‘draak’ betekent.

Paleontologen die het skelet reconstrueerden, zeggen in het Journal of Vertebrate Palaeontology dat de enorme nek zowat de helft van de lengte van de dinosaurus uitmaakt. De nieuwe soort zou behoren tot de Mamenchisaurussen, een groep plantetende dinosaurussen met een lange nek die in Azië leefde.

De meeste langnekdinosaurussen, of Sauropoda, hebben een nek die slechts een derde van de lichaamslengte beslaat.

De legende van de Chinese draak

Het is extreem uitzonderlijk om een dier te vinden waarvan de nek nog intact is, zegt Tetsuto Miyashita, een van de wetenschappers van de University of Alberta die het fossiel bestudeerden. ‘Het komt niet vaak voor dat we een hoofd en een nek van een langnekdinosaurus samen vinden omdat het hoofd zo klein is en makkelijk loskomt eens het dier sterft.’

Volgens wetenschappers hebben ontdekkingen van andere gelijkaardige fossielen in het verleden mogelijk geleid tot de legendes van de serpentachtige draken die over heel China bekend zijn. Maar in tegenstelling tot de flexibele draken, was de nek van de Qijianglong relatief stijf.