Milaan wil fietsers betalen

04/03/16 om 09:26 - Bijgewerkt om 09:25

In de strijd tegen de toenemende luchtvervuiling wil Milaan pendelaars betalen om met de fiets naar het werk te gaan.

Milaan wil fietsers betalen

© iStock

Milaan en Rome moesten het autogebruik vorig jaar nog enkele dagen aan banden leggen om de luchtvervuiling tegen te gaan. Om de luchtkwaliteit te verbeteren, wil Milaan meer van zijn 1,25 miljoen inwoners doen kiezen voor de fiets. De stad is zelfs bereid pendelaars te betalen, als ze de fiets naar het werk nemen.

"Steeds meer Milanezen kiezen al voor de fiets als ze naar hun werk gaan. We willen die gewoonte nog populairder maken", stelt het stadsbestuur. Schepen voor Mobiliteit, Pierfrancesco Maran, denkt aan een mobiele app die aan de hand van de snelheid meet of iemand al dan niet op de fiets zit. Maran wil samenwerken met de Polytechnische Universiteit van Milaan om de praktische aanpak uit te werken. Makkelijk wordt dat niet, want in de stad rijdt een fiets vaak sneller dan de auto.

Geld niet belangrijkste

Mensen betalen om met de fiets naar het werk te gaan, is op zich niet nieuw. Ook in Frankrijk is het al uitgeprobeerd. Daar werd 25 cent per kilometer betaald. Na zes maanden bleken de resultaten wisselend en hadden nog maar een paar honderd mensen zich ingeschreven. Volgens deskundigen hoeft dat niet te verwonderen, want er is meer nodig dan geld om mensen te laten overschakelen naar de fiets.

Om echt een grootschalige verandering te bereiken, zijn investeringen in een veilige fietsinfrastructuur onontbeerlijk. Het moeilijker maken om met de auto te rijden is ook een effectieve aanpak. Maar die ligt politiek vaak gevoeliger, ook in Milaan dat zich voorbereidt op verkiezingen.

Dat geld niet de belangrijkste motivator is, bewijst een recent onderzoek in Kopenhagen, dat over een uitstekende fietsinfrastructuur beschikt. Amper 6 procent van de fietsers in Kopenhagen fietst naar eigen zeggen om er geld mee uit te sparen. De meerderheid fietst omdat het de makkelijkste en snelste manier van transport is, en nog eens 19 procent doet het voor de lichaamsbeweging. (IPS)

Onze partners