'IJzer voor auto-industrie vernielt Amazonewoud'

18/05/12 om 17:07 - Bijgewerkt om 17:07

Grote automerken zoals BMW, Ford en Mercedes zijn mee verantwoordelijk voor de teloorgang van het Amazonewoud via het ruwijzer dat ze inkopen, stelt milieuorganisatie Greenpeace in een nieuw rapport.

'IJzer voor auto-industrie vernielt Amazonewoud'

© Reuters

Brazilië is een grote exporteur van ruwijzer, een belangrijk ingrediënt voor staal. Maar voor de productie van dat ruwijzer worden grote hoeveelheden houtskool gebruikt. Uit rapporten van onder meer de Internationale Arbeidsorganisatie (ILO) en de Amerikaanse overheid is ook al gebleken dat die houtskoolproductie in het land gepaard gaat met mensenrechtenschendingen en illegale houtkap. Volgens de ILO werken zo'n veertigduizend arbeiders in slavernij in de industrie.

Op basis van douanerapporten heeft Greenpeace nu de link gelegd tussen twee grote exporteurs van het ruwijzer uit Brazilië, Viena en Sidepar, en grote merken in de auto-industrie, zoals Ford, BMW, Mercedes en Nissan.

"Door dit staal te kopen, helpen die bekende merken om het Amazonewoud te vernielen", zegt Paulo Adario van Greenpeace in de Britse krant The Guardian.

Slavernij

Het is niet de eerste keer dat de auto-industrie in verband gebracht wordt met de controversiële houtskoolproductie. In 2006 bracht het financiële persagentschap Bloomberg al een link aan het licht tussen Amerikaanse autofabrikanten en slavernij in houtskoolkampen. Ook toen vielen de namen van merken als Ford, GM en Nissan. Maar ondanks beloftes van de fabrikanten blijven ze bij dezelfde leveranciers kopen, zegt Greenpeace.

Autofabrikanten als GM en BMW hebben al gereageerd en zeggen strikte standaarden te hanteren bij de keuze van hun leveranciers, maar dat het moeilijk is om de hele keten te controleren. Ford zegt samen te werken met de Braziliaanse overheid en de ILO om de toeleveranciers bewust te maken rond werkomstandigheden. (IPS)

Onze partners