Greenpeace protesteert tegen olieboringen aan Noordpool

© Reuters

De plannen van Shell om vanaf juli naar olie te gaan boren in het Noordpoolgebied, zijn volgens Greenpeace zeer riskant.

“Het ijzige klimaat, de krachtige stormen en de geïsoleerde ligging van het gebied maken het praktisch onmogelijk om een olielek te stoppen of op te ruimen”, waarschuwt Greenpeace. Daarom protesteert de organisatie tegen de olieboringen van Shell in de Noordpool.

“Nu het ijs smelt, zetten uitgerekend oliemaatschappijen koers naar de Noordpool – terwijl deze fossiele brandstof de opwarming van de aarde veroorzaakt. Erg cynisch”, zegt Joeri Thijs, klimaatcampaigner van Greenpeace België.

“Oliemaatschappijen willen nieuwe reserves aanboren om tot 90 miljard vaten olie op te pompen, amper genoeg om de wereld 3 jaar van olie te voorzien. Hiervoor zullen ze onherroepelijke schade toebrengen aan het unieke en nagenoeg intact gebleven ecosysteem van het noordpoolgebied”, zegt Thijs.

Wereldreservaat
Momenteel staat een groot deel van de Noordpool te boek als internationale wateren. Maar de Arctische landen (waaronder Rusland, de Verenigde Staten, Canada en Noorwegen) beginnen claims te leggen op de zeebodem.

Greenpeace wil het noordpoolgebied laten beschermen. Ze wil dat het een wereldreservaat wordt, een no-gozone voor oliemaatschappijen en industriële vissersvloten.

Om haar eis kracht bij te zetten, protesteert de organisatie over de hele wereld. Zo duiken er Greenpeace-ijsberen op in Brussel, Den Haag, in Sydney op het Opera House, op de Chinese Muur en op het Kremlin in Rusland.

De politie pakte in Den Haag enkele actievoerders van Greenpeace op bij het hoofdkantoor van Shell. De milieuorganisatie wilde een muur van met nepolie gevulde ijsblokken bouwen, maar dat is maar deels gelukt. Als de ijsblokken smelten, ontstaat een “olieramp” op de stoep van het bedrijf. Er was ook een aantal actievoerders, van wie er een verkleed was als ijsbeer, op de gevel van het gebouw geklommen om er een spandoek op te hangen. (Belga/TE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content