Ecologisch alternatief

Smart, dat in de loop der jaren geëvolueerd is naar een merk met een unieke groene toets, lanceert de ebike, een hybride fiets die een beroep doet op zowel spierkracht als op elektrische energie.

De fiets werd door de Duitse constructeur Grace gebouwd naar designinstructies van de Smartontwerpers, die de klassiek geworden twee kleuren en twee materialen vooropstelden. Het aluminium frame contrasteert met de plastic behuizing van de lithium-ionbatterij, die met haar 423 Wh een van de krachtigste op de markt is en een vermogen van 250 watt levert. Maar enkel als de rijder zelf ook al trapt. De ebike heeft drie versnellingen, een onderhoudsvrije elektromotor van BionX die in de achterwielnaaf geïntegreerd werd, en een propere riemaandrijving.

De rijder kiest bij de start op het kleine scherm uit vier assistentieniveaus, die hij onderweg snel kan veranderen. Zelf kozen we voor niveau 2 en peddelden vrolijk door Antwerpen, met een comfortabele snelheid van 20 km/uur. Ondanks zijn 26 kilogram voelt de fiets bijzonder licht aan en enkel bij het versnellen voelt men echt het elektrische effect. Als een forse helling in zicht komt, schakelen we naar de laagste versnelling, kiezen met niveau 4 voor maximale assistentie en nemen snel en wonderlijk ontspannen het obstakel.

Aardig aan het vehikel is dat men de batterij rijdend kan opladen en opnieuw in vier niveaus. Dat gebeurt vanzelf tijdens het remmen of gewoon door te trappen in een van de oplaadmodi, en dat blijkt knap lastig omwille van het gewicht. We nemen aan dat niemand dat vrijwillig doet, maar het blijft een geruststellende gedachte dat het kan. Al weet een aandachtige rijder lang voor de batterij platvalt dat er sombere tijden aankomen. Dankzij een USB-interface op het stuur kan een iPhone worden aangesloten, die informatie omtrent lading en reikwijdte verschaft.

Omdat de ebike een echte fiets wil zijn waarmee je zonder helm rijdt, blijft de elektrische assistentie enkel tot 25 km/uur actief.

Pierre Darge

MOTOR: borstelloze elektromotor van BionX die via het achterwiel voor assistentie zorgt.

POTENTIEEL: maximumvermogen van 250 watt, maximumcapaciteit van 423 Wh.

AUTONOMIE: 80-120 km, afhankelijk van het gebruik en het gevraagde niveau van assistentie.

REMMEN: hydraulische schijfremmen van Magura, vooraan met energieterugwinningsfunctie.

GEWICHT MET BATTERIJ: 26 kilo.

PRIJS INCLUSIEF BTW: 2849 euro.

Partner Content