‘Dino-exit’: dinosaurussen stapten 100 miljoen jaar geleden al massaal uit Europa

De migratie van dinosaurussen © /

Tussen 125 en 100 miljoen jaar geleden verlieten de dinosaurussen massaal Europa, zo hebben wetenschappers voor het eerst visueel kunnen aantonen.

Met behulpvan alle gedocumenteerde dinosaurusfossielen van over de hele wereld hebben wetenschappers voor het eerst een visuele voorstelling kunnen maken aan de hand van de ‘netwerktheorie’ van de migratie van dinosaurussen in het Mesozoïcum (dat zo’n 180 miljoen jaar duurde). Het is de eerste keer dat de netwerktheorie wordt toegepast in de biologie met betrekking tot dinosaurussen.

Uit de fossielen van verschillende dinosaurussenfamilies, die in verschillende landen werden gevonden, blijkt dat de dinosaurussen bleven migreren, zelfs nadat het supercontinent Pangaea zo’n 175 miljoen jaar geleden in landmassa’s opbrak die door oceanen gescheiden werden.

Tektonische verschuivingen

De migratie werd volgens wetenschappers van de universiteit van Leeds vergemakkelijkt door ’tijdelijke landbruggen’ die zich vormden als gevolg van tektonische verschuivingen en veranderingen in het zeeniveau. Zo werden de continenten tijdelijk weer met elkaar verbonden zodat de dinosaurussen konden oversteken. Een opmerkelijke vaststelling is evenwel dat er geen nieuwe dinosaurussenfamilies Europa binnenkwamen.

‘We hebben geen echte verklaring voor de massale uittocht van dino’s uit Europa’, zegt Alex Dunhill, de leider van de studie die in het Journal of Biogeography verscheen. ‘Het kan gaan om een echt migratiepatroon of het is een gevolg van de onvolledige en sporadische natuur van de dinosaurusfossielopname.’ (TE)