Vrije Tribune
Vrije Tribune
Knack.be geeft hier een forum aan columnisten en gastbloggers
Opinie

14/03/16 om 15:55 - Bijgewerkt om 16:00

'De weg naar een groene toekomst: laad zo veel mogelijk elektrische wagens op via een duurzaam net'

Elektrische wagens zijn een van de oplossingen voor de problematische CO2-uitstoot in het verkeer, op voorwaarde dat de energie die ze verbruiken even duurzaam is als het idee achter deze wagens van morgen.

'De weg naar een groene toekomst: laad zo veel mogelijk elektrische wagens op via een duurzaam net'

© Tesla

Trek jij thuis de stekker uit je decoder voor het slapengaan? Trek je liever een extra trui aan in plaats van de verwarming open te draaien? Of draai je de kraan toe tijdens het tanden poetsen? Zeker doen, alle beetjes maken een groot. Maar hoe dan ook, zonder een investering van onze overheden en ondernemingen in een groenere energiemix en meer duurzame energie, blijft het dweilen met de kraan open.

The future is electric. Steeds meer apparaten en oplossingen maken gebruik van elektrische stroom. Van huishoudtoestellen, drones, clouds en tablets tot transportmiddelen zoals segways en elektrische wagens (EV's). Maar deze stroom moet wel eerst worden opgewekt en een snelle blik op cijfers van het Internationaal Energieagentschap (IEA), leert ons dat dit niet overal even 'groen' gebeurt.

Het IEA brengt jaarlijks de energiemix van elk land in kaart, onder meer aan de hand van een coëfficiënt die daalt naarmate het nationale aandeel van groene energie stijgt en de CO2-uitstoot daalt. In 2013 scoorde België met 211 gCO2/kWh, in vergelijking met Nederland (413) en het Verenigd Koninkrijk (450), ogenschijnlijk goed naar Europese normen. Maar dit cijfer is vooral te wijten aan onze zin voor kernenergie. Een energiebron met een lage CO2-uitstoot inderdaad, maar duurzaam allerminst. We hinken nog ver achter op de primussen van de klas. Noorwegen, dat bijna al haar stroom opwekt met waterkracht, spande in 2013 de kroon met 14. Denemarken haalde in januari nog de krantenkoppen. Volgens de Deense stroombeheerder produceerde het land van Lego vorig jaar 42,1 procent van hun elektriciteit met behulp van windturbines, een verbetering van het wereldrecord dat het zelf in 2014 neerzette. Volgens de European Wind Energy Association zou Zweden tegen 2020 50,2 procent van haar energie duurzaam produceren. Met wat geluk haalt België net 13 procent. Het is filerijden op onze weg naar een groenere energiemix.

'Groene' wagens

Een groot obstakel in de strijd tegen de klimaatverandering en CO2-uitstoot is en blijft dan ook transport, in het bijzonder het wegverkeer. De voorbije twintig jaar is de uitstoot van broeikasgassen op de weg met 20% gestegen. In België is het transport verantwoordelijk voor één vijfde van de nationale uitstoot. Meer hybride of elektrische wagens lijkt een logische oplossing. Ze zijn geruisloos, gebruiksvriendelijk maar vooral milieuvriendelijk. Al moeten we hier een kanttekening maken: Ze zijn slechts zo groen als de energie waarmee ze worden opgeladen.

Koppel het energieverbruik van een elektrische wagen aan de nationale energiemix, en je merkt al snel dat de uitstoot sterk verschilt van land tot land. Zo produceerde een in België opgeladen Tesla met een verbruik van 18,1 KWh per 100 km, in 2013 38,2 g CO2 per km. In Duitsland was dat 85,1. Nederland en het Verenigd Koninkrijk scoorden respectievelijk 74,8 en 81,5 g CO2 per km. Ontnuchterend: Een Chinese Tesla stoot zo maar even 139,6 g CO2 per km uit, meer dan een zuinige benzinewagen.

Maar laad zo veel mogelijk EV's op via een duurzaam elektriciteitsnet, en je bent op weg naar een groene toekomst. Dat weten de Noren al langer. Nergens ter wereld kopen automobilisten meer elektrische wagens. En waarom niet? Tolvrije wegen, publieke laadpunten, de mogelijkheid om busbanen te gebruiken en vooral: bijna geen uitstoot. De Tesla die bij ons 38,2 g CO2 per km produceert, stoot opgeladen in Noorwegen slechts 2,5 g CO2 per km uit.

Groene stroom voor mobiliteit

Bovendien spelen EV's, in tijden dat lokale overheden stadscentra autovrij maken om plaatselijke luchtvervuiling en pollutiepieken te verminderen, nog een andere aantrekkelijke rol. Ze delokaliseren de uitstoot van schadelijke gassen. In tegenstelling tot benzine- en dieselwagens, die schadelijke gassen uitstoten in steden en files, gebeurt de uitstoot van elektrische wagens elders wanneer hun energie wordt opgewekt en dus niet wanneer ze in de stad in de file staan.

Op voorwaarde dat de energie die ze verbruiken even duurzaam is als het idee achter deze wagens van morgen, kunnen ze wel degelijk een van de oplossingen zijn voor de problematische CO2-uitstoot in het verkeer. Maar dan moeten overheden en ondernemingen blijven streven naar en vooral meer investeren in een groene energiemix met aandacht voor hernieuwbare energie en innovatieve oplossingen. Hoe groener onze stroom voor mobiliteit, hoe groener de mobiliteit.

Antoine Geerinckx, en Jan Janssen (oprichter en medewerker van het onafhankelijk klimaatadviesbureau CO2logic)

Onze partners