‘CO2-uitstoot nieuwe wagens veel hoger dan aangegeven’

De uitstoot van koolstofdioxide (CO2) die autofabrikanten opgeven, verschilt steeds meer van de werkelijke waarden.

Nieuwe auto’s verbruiken gemiddeld een kwart meer brandstof en stoten dus ook flink meer CO2 uit dan fabrikanten beweren. Dat staat in een rapport van de ngo International Council on Clean Transportation (ICCT), die de laboratoriumwaarden van de belangrijkste Europese en Amerikaanse constructeurs met de werkelijke waarden vergeleek.

In 2001 bedroeg de gemiddelde afwijking tussen de waarden van de autoproducenten en de werkelijke waarden nog 11 procent, in 2011 steeg het verschil tot 25 procent.

De belangrijkste afwijkingen werden geregistreerd bij de Duitse constructeurs. Bij BMW, Audi, Opel en Mercedes liggen de emissiecijfers 30 procent hoger dan de uitstoot die door de producenten wordt aangegeven.

Bij Fiat, Volkswagen en Ford is dat 20 tot 25 procent. Renault, Peugeot en Toyota hebben een afwijking van ongeveer 15 procent.

‘Verhoging van afwijking na invoering taks op CO2-uitstoot’

“De fabrikanten van zuinige wagens manipuleren de testresultaten minder dan fabrikanten van wagens met een hoge uitstoot”, zo staat in het rapport. De ngo stelt eveneens vast dat de verhoging van afwijkingen voornamelijk werd vastgesteld na 2007-2008, toen verschillende Europese staten een systeem invoerden waarbij voertuigen werden getaxeerd op basis van de CO2-uitstoot.

Voor het rapport onderzocht het ICCT bijna een half miljoen auto’s van particulieren en bedrijven. De auteurs van het werk zeggen dat de cijfers van de constructeurs niet illegaal zijn, maar dat het huidige meetsysteem, genaamd NEDC, gebreken vertoont. (Belga/AVE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content