Akkoord luchtvaartsector over aanpak CO2-uitstoot

05/06/13 om 09:10 - Bijgewerkt om 09:10

Internationale vliegmaatschappijen zijn voor het eerst overeengekomen om vanaf 2020 hun uitstoot te verminderen.

Akkoord luchtvaartsector over aanpak CO2-uitstoot

© AFP

5 juni, is het de jaarlijkse Wereldmilieudag. De Verenigde Naties willen daarmee de aandacht vestigen op de kwetsbaarheid van ons milieu. Aan de vooravond van de Wereldmilieudag sloten luchtvaartmaatschappijen die zijn aangesloten bij de internationale sectororganisatie IATA een akkoord om hun uitstoot te verminderen. Ze willen dat doen via CO2-compensatie, maar leggen zichzelf geen uitstootplafond op.

De Internationale Associatie voor Luchttransport (IATA) noemt het akkoord "historisch". In de resolutie roepen haar leden de regeringen wereldwijd op om een emissiehandel in het leven te roepen als instrument om de uitstoot te verminderen.

'Bal ligt nu in kamp van regeringen'

"De maatschappijen willen samen met de overheden een solide platform bouwen voor de toekomstige duurzame ontwikkeling van de luchtvaart", zegt Tony Tyler, directeur-generaal van de IATA, in een persbericht. "De bal ligt nu in het kamp van de regeringen. We zullen ze volop steunen als ze het voortouw nemen in de zoektocht naar een wereldwijd akkoord via de Internationale Organisatie voor de Burgerluchtvaart (ICAO)."

"Het zal niet makkelijk worden om een akkoord te vinden, gezien de potentiële financiële gevolgen", zegt Tyler. "Maar duurzaamheid is nodig voor de sector om te kunnen groeien. Dit akkoord van de industrie zou moeten helpen om de politieke impasse te doorbreken en moet regeringen het momentum en het gereedschap geven om hun moeilijke onderhandelingen verder te zetten."

Milieuorganisaties blijven kritisch

Milieuorganisaties verwelkomen de koersverandering van de IATA , die tot nog toe bleef hameren op externe factoren zoals een betere luchtverkeersleiding, zuiniger toestellen of biobrandstoffen om de klimaatimpact te verkleinen. Maar er is ook kritiek: de maatschappijen legden zichzelf immers geen uitstootbeperking op.

Bovendien, zeggen critici, geeft het model de maatschappijen de mogelijkheid om gewoon uitstootrechten aan te kopen buiten de luchtvaartsector, en zelf dus geen inspanningen te doen om hun eigen voetafdruk te verkleinen. Dergelijke uitstootrechten zijn momenteel spotgoedkoop.

"De beslissing is een welkome stap naar een betere regulering van de rol van de luchtvaart in de klimaatverandering", zegt Eva Filzmoser van de organisatie Carbon Watch. "Maar de keuze voor een systeem van CO2-compensatie is een verkeerde keuze, omdat ze niet leidt tot een lagere uitstoot in de sector zelf. Het compenseert enkel de emissie door investeringen in projecten elders. Alleen een cap-and-trade systeem, met een uitstootplafond en een limiet op de CO2-compensatie, kan voldoende stimuli geven om de uitstoot binnen de sector zelf te verminderen." (IPS/AVE)


Onze partners