5 revolutionaire ideeën voor een schonere luchtvaart

Trui Engels
Trui Engels Journalist Knack

Van zwevende bagage tot vliegtuigen aangedreven door de lichaamswarmte van passagiers of zelfs koeienwinden? Enkele opmerkelijke ideeën voor een milieuvriendelijkere luchtvaart.

Op zoek naar eco-efficiënte manieren voor de bouw van haar vliegtuigen lanceerde vliegtuigbouwer Airbus, in samenwerking met de Unesco, de wedstrijd ‘Fly Your Ideas’. De ingenieurs van de toekomst lieten alvast hun creativiteit de vrije loop, zo blijkt uit de inzendingen. Dit zijn de vijf finalisten:

1. Cabines aangedreven door menselijke lichaamswarmte (Team Embarker uit Maleisië)

Zelfs een lichaam in rust kan efficiënt zijn, menen de Maleisiërs. Hittegevoelig materiaal in de cabinezetels vangt de energie van de passagiers op om vervolgens te gebruiken voor de elektronica aan boord. Zo kan de energie nodig voor een vlucht aanzienlijk verminderd worden.

2. Zwevende bagage (Team Levar uit Brazilië) Een bagagekuip voorzien van luchtstromen werkt volgens de principes van een air hockey-tafel. Op die manier kunnen bagagafhandelaars de bagage makkelijker, veiliger en sneller in en uit het vliegtuig laden. Volgens het Braziliaanse team zouden passagiers met dit systeem hun bagage 30 procent sneller kunnen krijgen en vroeger aan hun vakantie kunnen beginnen. De technologie kan ook in de vliegtuigen zelf geïnstalleerd worden om het gewicht van de bagage in het ruim te verlagen, wat dan weer tot een verminderd brandstofverbruik leidt.

3. Vliegtuigen aangedreven door koeienwinden (Team CLiMA uit Asutralië) Volgens het Australische team kan dit idee de uitstoot van CO2 met maar liefst 97 procent dalen. De oplossing: duurzame brandstof in de vorm van vloeibaar methaangas.

4. Stille motoren (Team Avas uit India) Materialen die van vorm veranderen, kunnen de richting van de luchtstroom in de motor wijzigen. Daardoor werkt de motor efficiënter en maakt ze ook minder lawaai.

5. Hypbride motoren (Team Flybrid uit Italië) Het vliegtuig wordt uitgerust met oplaadbare batterijen die hybride motoren helpen aandrijven. Slechts het noodzakelijk aantal batterijen wordt meegenomen afhankelijk van de af te leggen afstand om zo het gewicht van het vliegtuig optimaal te houden. Deze oplossing kan een brandstofbesparing van 60 procent opleveren en een vermindering van de CO2-uitstoot met 40 procent.

Het winnende team wordt op 14 juni tijdens een ceremonie in Parijs bekend gemaakt. De winnaar ontvangt een geldprijs van 30.000 euro. (TE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content