Reclamebureau probeert weerman VTM om te kopen

Reclamebureau Leo Burnett is wel heel ver gegaan om zijn product aan de man te brengen.

Reclamebureau Leo Burnett is wel heel ver gegaan om zijn product aan de man te brengen. Frank Duboccage, de weerman van VTM, kreeg een Fiat 500 cabrio aangeboden, als hij maar een warme, zonovergoten zomer voorspelde. Maar de weerman toonde zich onkreukbaar. Het gesprek werd opgenomen voor een radiocampagne voor de cabriodagen van Fiat.

Het verhaal staat dinsdag in Het Nieuwsblad. “Ik kreeg de simpele vraag of ik de langetermijnvoorspelling niet wat wou beïnvloeden,” zegt Duboccage. “Zoiets schaamteloos heb ik in mijn hele carrière nog niet meegemaakt. Ook de andere weervoorspellers zouden gecontacteerd worden, zodat we allemaal dezelfde prognose zouden geven.”

“Als dank voor bewezen diensten kreeg ik een cabrio, een Fiat 500. Uiteraard heb ik het voorstel van de hand gewezen.”

Een halfuurtje later kreeg Duboccage opnieuw telefoon. “Het reclamebureau had het gesprek opgenomen en vroeg toestemming om het te gebruiken in een radiocampagne voor de cabriodagen van Fiat. Ik heb hen geantwoord dat dit kon op twee voorwaarden: mijn bazen bij VTM moesten ermee akkoord gaan en ik wou de definitieve spot eerst horen.”

“Ik geef grift toe dat het een gewaagde manier van werken was”, zegt Jorrit Hermans, creatief directeur bij Leo Burnett. “Al waren we vooraf wel zeker van ons stuk. Overigens hadden we vooraf VTM en RTL – we hebben ook een Franstalige weerman benaderd – om toestemming gevraagd. Zoals verwacht, was geen van beide weermannen van zijn stuk te brengen, zelfs niet in ruil voor een toffe cabrio voor de deur.”

Duboccage: “Voor alle duidelijkheid, ik heb voor dit spotje niet één euro gekregen. Ik vond het gewoon een schitterend idee.”

(Belga/KVDA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content