Meeste vrouwen doen huishouden nog steeds alleen

Vooral jonge vrouwen geloven nog in “de nieuwe man”, maar zowat 35 procent van de vrouwen vindt de nieuwe man een uitvinding van de media.

Tweeënzeventig procent van de vrouwen neemt de huishoudelijke taken – koken, wassen, strijken en schoonmaken – alleen op zich. Slechts negentien procent staat daar samen met haar partner voor in. Achtentachtig procent is tevreden met die verdeling, zo blijkt uit een onderzoek bij 3.000 Belgische vrouwen tussen 15 en 75 jaar van Sanoma Media en het marktonderzoeksbureau GFK.

Vooral jonge vrouwen geloven nog in “de nieuwe man” en zijn ook duidelijk voorstander van een meer gelijke taakverdeling, maar zowat 35 procent van de respondenten vindt de nieuwe man een uitvinding van de media.

Carrière

Uit de studie blijkt ook dat de helft van de respondenten carrière maken en professioneel evolueren belangrijk vindt. Vooral jonge vrouwen zijn ambitieus, zo blijkt. De ambitie neemt wel af met de jaren.

Eén op de vier vrouwen is er vervolgens overtuigd van dat sociale netwerken haar sociale leven verrijken: 35 procent van de vrouwen bezoekt ze dagelijks; bij vrouwen jonger dan 24 is dat zelfs 63 procent. “In de sectoren die werden onderzocht – beauty, fashion, food, baby-artikelen, farmaceutische producten, interieur, auto en financiële producten – zetten de sociale media nog niet vaak aan tot kopen. Shoppen, tijdschriften lezen of met vriendinnen discussiëren blijven de belangrijkste inspiratiebronnen.” (Belga/TE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content