Internationale nieuwsmedia trappen in ‘Basta’-achtige val

Alsof de jongens van het ophefmakende programma Basta ermee gemoeid zijn: een vals onderzoek over ‘domme Internet Explorer-gebruikers’ doet de grote internationale nieuwsmedia blozen.

Alsof de jongens van het ophefmakende programma Basta ermee gemoeid zijn: een vals onderzoek over ‘domme Internet Explorer-gebruikers’ doet de grote internationale nieuwsmedia blozen.

Een (vals) Canadees onderzoeksbureau stuurde eerder deze week een rapport de wereld in dat het verband legde tussen intelligentie en browserkeuze. Internet Explorer-gebruikers zouden daarbij uit de bus gekomen zijn als gemiddeld dommer dan gebruikers van andere browsers. Opera-gebruikers zouden het hoogste IQ hebben.

Talloze nieuwssites, waaronder CNN, Forbes en the Telegraph, namen het bericht over. En veel onder hen ook nog eens de opvolging ervan, dat Aptiquant-directeur Leonard Howard meedeelt dat hij haatmails krijgt.

Maar Aptiquant blijkt dus niet te bestaan. De domeinnaam van de website van de “Psychometric Consulting Company” (sic) blijkt aangemaakt te zijn op 14 juli, net voor de lancering van het onderzoek. Bovendien zijn hele stukken op de website gewoon gekopieerd van de bestaande organisatie Central Test, waarbij zelfs niet altijd de namen zijn veranderd. Op het contactnummer van Aptiquant blijkt niemand bereikbaar te zijn.

Wie er precies achter de ‘hoax’ zit, is voorlopig nog niet duidelijk. Bij Woestijnvis wordt wel eens gegrinnikt, maar vervolgens ontkend dat het team van Basta er iets mee te maken heeft. “Het hele team van Basta is momenteel op vakantie”, zegt Britt Van den Heuvel van Woestijnvis. “Dus tenzij ze zich er in hun vrije tijd mee bezighouden, denk ik niet dat ze er iets mee te maken hebben. Het zou bovendien ook een beetje copy-paste zijn, niet?” Een Basta-kloon uit het buitenland dan? “Er bestaat wel buitenlandse interesse voor het format van Basta, maar vooralsnog is het aan niemand verkocht.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content