Europese commissie haalt racistisch promofilmpje offline

07/03/12 om 15:49 - Bijgewerkt om 15:49

Een controversieel reclamefilmpje van de Europese Commissie, waarin een blanke Europese vrouw wordt aangevallen door drie mannen van vreemde origine, is na kritiek offline gehaald. Het filmpje zou racistisch zijn.

Europese commissie haalt racistisch promofilmpje offline

De video werd uitgegeven door het directoraat Uitbreiding van de Europese Commissie. Dat orgaan houdt zich voornamelijk bezig met het promoten van de uitbreiding van de EU. Op het moment bestaat de Unie uit 27 lidstaten en lopen er onderhandelingen met IJsland, de voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië, Montenegro, Servië en Turkije. Kroatië heeft de status van toetredend land.

De commissie wou met de video jonge mensen warm maken voor de Europese Unie. Daarom ook dat het filmpje vooral via sociale netwerken gelanceerd werd. Volgens critici was het echter racistisch van opzet. Dat schrijft de Britse krant de Guardian.


'Hoe talrijker we zijn, hoe sterker we staan'

In de video, die 'samen groeien' heet, wandelt een blanke vrouw gekleed in goudgeel spandex behoedzaam door een ogenschijnlijk verlaten warenhuis. Plots weerklinkt het geluid van een gong door het gebouw en boven aan een raam verschijnt een Aziatisch uitziende man in gevechtspositie. De man springt naar beneden en maakt zich klaar voor de aanval.

Terwijl de vrouw de vechtersbaas aankijkt, verschijnt er in haar ooghoek een Indiaas ogende man die met een zwaard haar richting uitvliegt. De vrouw krijgt amper de tijd om de situatie in zich op te nemen wanneer plots een derde man, ditmaal met zwarte huidskleur en dreadlocks, de deur van het gebouw instampt en in capoeira-stijl naar haar toekomt.

De drie mannen staren haar met agressieve blik aan. De vrouw sluit haar ogen en lijkt even te mediteren waarna ze zich vermenigvuldigt en haar drie belagers omsingelt. De aanvallers verdwijnen en de verschillende lichamen van de vrouw transformeren in de sterren van de Europese Unie. Op het einde verschijnt de boodschap 'Hoe talrijker we zijn, hoe sterker we staan'.


Een slecht idee

"Dit was een slecht idee van de Europese Commissie", zegt Raoul Ruparel van de denktank Open Europe aan de Guardian. "Vreemd ook, gezien de normaal brave uitstraling van de Europese Commissie. Maar nu komt ze plots naar buiten met een video waarin een blanke vrouw wordt aangevallen door drie vreemdelingen. Dit geeft blijk van betwijfelbare smaak en oordeel."

"We vragen ons ook af of het eigenlijk echt wel nodig was om de video te produceren", vertelt Ruparel. "We zijn voorstanders van een groeiende EU, maar we zijn er niet bepaald zeker van dat het maken van virale video's de beste manier is om dat doel te bereiken."


Jongeren aantrekken

De video was in de eerste plaats gericht op een publiek van zestien- tot vierentwintigjarigen, die voeling hebben met het thema van het filmpje. "We hebben veel feedback gekregen op het filmpje", schrijft Stefano Sannino, directeur-generaal van het directoraat Uitbreiding van de Europese Commissie. "De reacties van onze doelgroep waren bijna uitsluitend positief, net zoals die van de focusgroep waar we het filmpje op getest hebben."

Het genre was dan ook gekozen om jongeren aan te trekken. "In het filmpje komen meesters in verschillende vechtstijlen naar voren. Jongeren kennen die van films en videospelletjes", staat er op de website van het directoraat Uitbreiding te lezen. "De video begint met de vechters die hun vaardigheden tonen en eindigt met het tonen van wederzijds respect. Vandaar dat ze op het einde in een vredevolle en harmonieuze positie gaan zitten."


'Niets racistisch mee bedoeld'

Maar niet iedereen interpreteerde het filmpje op die manier. Er kwam naast de positieve reacties ook heel wat kritiek op de campagne. "We excuseren ons tegenover iedereen die zich door de video beledigd voelt", aldus Sannino. "Er was absoluut niets racistisch mee bedoeld en vanwege de controverse die het filmpje veroorzaakt heeft, hebben we besloten de campagne stop te zetten." (PC)

Onze partners