Een nieuw leven voor Zuid-Afrika's favoriete lawaaimakers

18/10/10 om 11:02 - Bijgewerkt om 11:02

Onder de slogan "Make a difference, not just a noise" werd in Zuid-Afrika een wedstrijd georganiseerd waarin werd opgeroepen om, nu het WK voorbij is,de overgebleven vuvuzela's zo origineel mogelijk te hergebruiken.

Een nieuw leven voor Zuid-Afrika's favoriete lawaaimakers

© reuters

Vuvuzela's raakten bij het grote publiek bekend tijdens het Werelkampioenschap voetbal dat Zuid-Afrika organiseerde in juni en juli. De langwerpige instrumenten uit goedkoop plastiek werden met het laag zoemende geluid dat ze voortbrengen, het irritante symbool van het WK 2010. Wereldwijd gingen ze als zoete broodjes over de toonbank.

Nu het WK voorbij is, probeert Zuid-Afrika uit te zoeken wat het nog kan aanvangen met de overgebleven vuvuzela's. Jono Swanepoel bedacht een wedstrijd waarin hij op zoek gaat naar de origineelste manier om de instrumenten te hergebruiken.

Vuvuzela als salontafel

Hij ontving al honderden ideeën. Daartussen veel goedkope lampenkappen en eenvoudige geluidversterkers, maar ook nutteloze dingen die erg grappig zijn. Opvallend is de brede waaier aan toepassingen die men uit een oorspronkelijk zo simpel voorwerp weet te halen. Van kaasschaaf over kaarsenhouder naar paraplu, salontafel en kookplaat op zonne-energie, je kan het zo gek niet bedenken of het kan met een vuvuzela ineen worden geknutseld.

Winst voor lokale fabrikanten

De winnende designs, die later deze maand bekend worden gemaakt, worden uitgegeven door lokale fabrikanten, die de opbrengsten uit de verkoop volledig voor zichzelf mogen houden.

De uitvinders van de tien beste concepten delen de prijs, die ongeveer 1000 euro bedraagt.

Lees meer over:

Onze partners