Costa Concordia, geboren voor het ongeluk

16/01/12 om 14:26 - Bijgewerkt om 14:26

De zeevaart is gebouwd op symboliek en bijgeloof. Bijgelovige tongen zijn dan ook allesbehalve verbaasd over de ondergang van het schip.

Costa Concordia, geboren voor het ongeluk

© Reuters

Symboliek en bijgeloof zijn belangrijk in de zeevaart en een veelzeggende en vooral veelbelovende naam is de standaard. 'Concordia', oftewel verbroedering tussen de volkeren, bood die symbolische achtergrond voor het grootste schip van Europa.

In 2005 had de Costa Concordia dan ook alles in huis voor lang en gelukkig leven: een recordtonnage van 112.000 ton, een maximumcapaciteit van 3.780 passagiers en 1.100 bemanningsleden, een glamoureuze uitstraling deels dankzij de 6.000 kunstwerken aan boord, kristallen afsluitingen voor de zwembaden, spa's, eten aangeboden door topchefs. Kortom, op papier de ultieme luxevakantie, zo schrijft de Italiaanse krant Il Giornale.

Voorteken Volgens bijgelovige tongen kon het schip echter onder geen slechter gesternte van wal steken. Tijdens de doop op 2 september 2005 wou de traditionele champagnefles niet breken. De fles kaatste enkele keren terug maar bleef intact. De 'ai ai ai'-zuchten op de achtergrond gaven aan dat een voorteken als dit weinig goeds beloofde.

Bovendien werd de Concordia op 24 november 2008 al een eerste keer door onheil getroffen. Terwijl het schip de haven van Palermo binnenvoer, sloegen hevige golven de Concordia tegen het dok waardoor het schip beschadigd raakte. De herstellingen namen slechts een halve dag in beslag en daarna werd de toestemming gegeven om verder te varen.

Nu de Costa Concordia zijn tragisch dieptepunt bereikt heeft, doen ook allerhande bijgelovige verhalen die berusten op toevalligheden de ronde. Zo kreeg het pechschip nog een opdoffer toen een infectie de huig van Andrea Bocelli kwelde, waardoor hij zijn benefietoptreden op de Concordia moest cancelen.

Dat de Costa Concordia tot slot uitgerekend op een vrijdag de 13e schipbreuk leed, zal wellicht enkel toeval zijn. (MVB)

Lees meer over:

Onze partners