Urbain Vandormael
Urbain Vandormael
Blogt over de autosector
Opinie

02/01/13 om 08:13 - Bijgewerkt om 08:12

Nieuwe modellen moeten nieuwe klanten aantrekken

Meer dan honderd nieuwe automodellen zijn aangekondigd voor 2013. Onder hen nieuwkomers die enorm belangrijk zijn voor het imago en de rendabiliteit van de merken. Dat geldt zowel voor de Audi A 3 limousine, BMW i3 en X5, Citroën C4 Picasso, Jaguar F-type, Mazda 6, Mercedes E- en S-klasse, Mini III, Porsche Macan en 918 als voor de Skoda Octavia en Toyota RAV 4. Met nog 364 dagen te gaan, tippen we nu reeds op de Jaguar F-type als mooiste nieuwkomer van het jaar.

Nieuwe modellen moeten nieuwe klanten aantrekken

2013 wordt een cruciaal jaar voor de autosector, waarin het eropaan komt de tering naar de nering te zetten. De Duitse merken - met uitzondering van Opel - hebben vorig jaar de terugloop van de verkoop in Europa kunnen compenseren door hun succes buiten Europa. Maar daar kan snel verandering in komen.

Marktonderzoekers houden er rekening mee dat de economische groei in de Verenigde Staten en in de zogenaamde groeilanden in 2013 zal vertragen. De Duitse premiummerken zijn zich bewust van het gevaar en werken in snel tempo scenario's uit om de productie in hun fabrieken efficiënter af te stemmen op de wereldwijde vraag. Van de arbeiders zal nog meer inzet en flexibiliteit worden gevraagd. Dat geldt ook voor Volvo en Land Rover die in Europa produceren maar een omvangrijk deel van hun omzet buiten Europa realiseren. Bij de Franse en Italiaanse constructeurs stapelen de verliezen zich verder op. Door de precaire economische situatie in Zuid-Europa is de verkoop er ineengestort en draaien de fabrieken op halve kracht. Renault mag zich gelukkig prijzen dat Dacia zeer goed blijft verkopen en dat het door zijn alliantie met Lada kan profiteren van de economische heropleving in Rusland. Renault verdient daarnaast een flinke stuiver aan de samenwerking met Daimler dat beroep doet op de Franse knowhow voor de bouw van kleine motoren en een opvolger van de Smart.

Peugeot/Citroën werkt op zijn beurt samen met Opel en Toyota, terwijl Fiat coöpereert met Chrysler - met wisselend succes. Trekt de economie in de VS verder aan en slaagt Chrysler erin een graantje mee te plukken, dan kan Fiat overleven. Misschien. Fiat-baas Marchionne is er de voorbije tien jaar immers niet in geslaagd om het industriële apparaat van de Fiat-groep te stroomlijnen en synergiën te realiseren tussen de verschillende merken, zoals dat zo succesvol is gebeurd binnen de VW-groep. Als er op korte termijn tien autofabrieken dicht moeten in Europa, om het probleem van de overcapaciteit op te lossen, dan komen enkele Fiat-fabrieken daar zeker voor in aanmerking. De Japanse en Zuid-Koreaanse merken tenslotte nemen zichtbaar gas terug en lanceren in 2013 minder nieuwe modellen dan de voorgaande jaren. Zij geven blijkbaar voorrang aan een consolidatie van hun positie op de Europese markt.

Vloedgolf aan nieuwe modellen
Een optelsom leert dat wij dit jaar 111 nieuwe modellen mogen verwachten, gaande van de Abarth Fiori tot de VW Golf R. Met blikvangers als de Alfa Romeo 4C, Aston Martin Vanquish Volante, Ferrari Enzo, Jaguar F-type, Lamborghini Aventador, Maserati Quattroporte en Ghibli, MINI Paceman, Opel Adam, Porsche 918, Renault Zoë en RollsRoyce Ghost Coupé. De Jaguar F-type - als cabrio én coupé - wordt nu al getipt als dé eyecatcher van 2013. Chief designer Ian Callum is er op een meesterlijke manier in geslaagd om gestalte te geven aan een moderne interpretatie van een van de beroemdste automodellen. In één oogopslag herken je de verwantschap met de Jaguar E-type, maar aan de andere kant bezit de Jaguar F-type zo veel persoonlijkheid en uitstraling dat hij op zijn beurt kan uitgroeien tot een icoon. De Jaguar F-type komt in februari als cabriolet en later op het jaar als coupé op de markt en hij wordt zonder twijfel een te duchten concurrent van Porsche. Audi, BMW of Mercedes zijn hier op achtervolgen aangewezen. Sinds Jaguar en LandRover door Ford zijn verkocht aan de Indiase constructeur Tata, beleven beide merken een tweede jeugd. Dat geldt ook voor die andere Ford-dochter Volvo, nu eigendom van de Chinese autoconstructeur Geely. Die heeft recent aangekondigd ruim 8 miljard te gaan investeren in de bouw van nieuwe fabrieken en ontwikkeling van nieuwe modellen en motoren. In afwachting rollen deze zomer al de opvolgers van de Volvo S60/V60, V70 en S80 van de band.

Overlopen we de lange lijst van nieuwigheden, dan valt op dat het vooral de Duitse merken zijn die nieuwe modellen aan de lopende band produceren. Audi, BMW en Mercedes geven mekaar geen duimbreed toe en proberen nieuwe, lucratieve nichemarkten te creëren. BMW zet de toon en bouwt de BMW 3-reeks uit met een Touring, GT, twee- en vierdeurscoupé en een cabrio. Voor elk wat wils dus. Eind 2013 lanceert BMW bovendien de i3, een elektrisch aangedreven stadsauto die ongeveer 40.000 euro zal kosten. De i3 vormt de voorbode van een nieuwe i-reeks binnen de BMW-familie, naar het voorbeeld van de X-reeks. Mercedes probeert een vuist te maken en maakt indruk met zijn gedurfde design, dat nieuwe en vooral jonge klanten probeert warm te maken. Dat is het werk van chief designer Gordon Wagener. Hij krijgt bakken kritiek over zich heen voor zijn expressieve designtaal, maar dat maakt geen indruk op de immer coole Amerikaan.

Audi heeft jacht op BMW geopend Als twee honden vechten voor een been... Het verhaal is gekend. Audi profiteert van de synergiën met de Volkswagen-groep. Audi, Seat, Skoda en VW gebruiken een en hetzelfde platform dat in alle richtingen moduleerbaar is. Dat spaart geld, tijd en energie en zorgt ervoor dat de VW-merken nu 20 procent goedkoper kunnen produceren dan hun directe concurrenten. Audi introduceert in de loop van 2013 vijf nieuwe modellen, te beginnen met de A 3 Sportback, gevolgd door de RS 5 Cabrio, de A 3 limousine, RS 7 en A 3 Cabrio. Het ziet ernaar uit dat Audi de jacht op BMW heeft geopend. De komende vier jaar investeert de Duitse autobouwer zo'n 13 miljard in nieuwe modellen en drie nieuwe fabrieken (Hongarije, China en Mexico). Tegen 2020 wil Audi meer dan 2 miljoen auto's verkopen - tegen 1,4 miljoen nu. Audi zet vooral in op de SUV-markt en plant een Q2, Q4 en Q6.

Dé doorbraak van de elektrische auto komt er ook in 2013 niet. Omdat hij duur in aankoop en onpraktisch in gebruik is, omdat hij over een beperkte actieradius beschikt. Het opladen bovendien duurt lang en de oplaadinfrastructuur is onvoldoende uitgebouwd in ons land. De consument heeft ook twijfels over de betrouwbaarheid en duurzaamheid van elektrische auto's en over hun restwaarde. De constructeurs voelen zich in de steek gelaten door de overheid die hen dwingt te investeren in alternatieve aandrijfsystemen maar niet thuis geeft wanneer het eropaan komt het particulier bezit en gebruik van elektrische auto's financieel te stimuleren. Het gekende liedje.

Urbain Vandormael

Onze partners