Urbain Vandormael
Urbain Vandormael
Blogt over de autosector
Opinie

23/07/13 om 08:23 - Bijgewerkt om 08:23

Nieuwe Mercedes-Benz S-klasse: de beste auto ter wereld

Mercedes-Benz pretendeert de beste auto's ter wereld te bouwen. Dat lukte de voorbije jaren almaar minder, maar met de nieuwe S-klasse is het wel raak. Het nieuwe topmodel is de beste auto ter wereld.

Nieuwe Mercedes-Benz S-klasse: de beste auto ter wereld

De S-klasse is en blijft het vlaggenschip van Mercedes-Benz. Hoewel BMW en Audi al enkele jaren beduidend meer auto's verkopen dan hun concurrent uit Stuttgart, zijn de BMW 7 en Audi A8 er niet in geslaagd om de koppositie van de S-klasse in het topsegment te bedreigen. De voorbije decennia werden wereldwijd meer dan een half miljoen exemplaren van de S-klasse verkocht.

Een Mercedes-Benz met een geurtje
Aan de nieuwe S-klasse is acht jaar onderzoek en ontwikkeling voorafgegaan. Het resultaat mag er zijn. Het grotere, verticaler geplaatste en opvallend driedimensionale radiatorrooster onderstreept de grote ambities van de nieuwe S-klasse. Met zijn lange motorkap, vloeiende en gewelfde daklijn en zijn zacht aflopende achterkant is hij zowel een majestueuze als gracieuze verschijning. Zijn krachtige daklijn sluit perfect aan bij de sportieve coupéstijl van de wagen.

Voor het eerst in de geschiedenis van de S-klasse werd bij de ontwikkeling vertrokken van een berline met een lange wielbasis. Dat heeft ermee te maken dat de S-klasse zich in de eerste plaats richt tot rijke klanten buiten Europa, die zich laten chaufferen en ondertussen genieten van first class comfort op de zetels achteraan. De verwende en veeleisende klanten kunnen kiezen uit vijf configuraties, waaronder de 'Executive Seat' met een over 43,5 graden verstelbare rugleuning. De zetelspecialisten van Mercedes-Benz dokterden een stimulerende massagefunctie uit op basis van het hotstone-principe en actieve zetelventilatie, met veertien afzonderlijke bediende luchtkussens in de leuning en een geïntegreerde verwarming. Er is keuze uit zes massageprogramma's. In tegenstelling tot de zetels met klassieke meegaande rugleuning wordt de rugleuning hier afzonderlijk versteld, zodat de beenruimte en het referentiepunt van de zetel ongewijzigd blijven. De kantelbare zetel beschikt over een kuitsteun die verstelbaar is in de lengte en hoek. De middenconsole is uitgerust met thermische bekerhouders, om dranken langer koud of warm te houden. Net als bij een vliegtuigzetel is de middenconsole uitgerust met twee tablets die gemakkelijk met één hand kunnen worden in- en uitgeklapt. De automatische airco achterin heeft twee bijkomende zones om het thermische comfort nog te verhogen.

De nieuwe S-klasse beschikt bovendien over een actief parfumsysteem dat voor een unieke geur in het interieur van de wagen zorgt. Een Mercedes-Benz met een geurtje, zo je wil. Zo ziet dus de ideale werkplaats op vier wielen uit. Want de nieuwe S-klasse is vanzelfsprekend ook uitgerust met de allernieuwste generatie multimediasystemen met intuïtieve bediening en multigebruikerssysteem, dat elke inzittende afzonderlijk toegang geeft tot de mediabronnen van het entertainmentsysteem. Vanuit je luie S-klasse zetel ben je geconnecteerd met de hele wereld; onderweg in Canada kan je zelfs luisteren naar het radionieuws van VRT-Limburg. Om maar iets te zeggen. Al vergt het enkele uren studiewerk om je een eerste keer doorheen alle finesses van het infotainmentsysteem te worstelen. De logica van dit soort ingewikkelde toepassingen is niet altijd logisch, zeker niet voor een chauffeur die zijn iPhone 5 enkel gebruikt om te telefoneren en te sms'en.

Nieuwe maatstaven op het vlak van rijcomfort, veiligheid en efficiëntie
Net als zijn voorgangers zet ook de nieuwe S-klasse nieuwe maatstaven inzake veiligheid, vermogen, efficiëntie en comfort. Wat zowat tien jaar geleden begon met een anticiperend veiligheidssysteem voor inzittenden is nu uitgebreid met nieuwe zogenaanmde PRE-SAFE-functies die aanrijdingen met voetgangers, overstekend wild en andere auto's op de weg quasi voorkomen. De verschillende systemen detecteren immers voetgangers op de rijweg en remmen de wagen automatisch af bij snelheden tot 50 km/u. Zij anticiperen zelfs op nakende aanrijdingen achteraan, om de inzittenden maximaal te beschermen tegen de impact. Zo introduceert Mercedes-Benz een veiligheidsgordel met ingebouwde airbag, om het risico op letsels te beperken ter hoogte van de borstkas. En dat alles onder het motto 'vermijd ongevallen zo veel mogelijk en beperk hun gevolgen'. Die geïntegreerde benadering heeft een naam... Real Life, die zowel het comfort als de veiligheid ten goede komt. De nieuwe functies doen allemaal beroep op een enkel sensorsysteem dat een stereocamera in combinatie met meerfasige radarsensoren omvat. Wat een 360° zicht garandeert.

De nieuwe S-klasse is terzelfder tijd ruimer en lichter geworden, door het gebruik van mix van lichte materialen die maximale stijfheid geven aan het koetswerk. De lichtheidsindex (de torsiestijfheid in verhouding tot het gewicht en de afmetingen van de wagen) werd met bijna 50 procent verbeterd ten opzichte van het vorige model. De buitenkant van de wagen, inclusief het dak en het voorste deel van het koetswerk, bestaat uit aluminium. Voor de veiligheidskooi wordt gebruik gemaakt van ultrasterk staal.

De nieuwe S-klasse is 's werelds eerste auto die oneffenheden in de weg voor de auto kan detecteren en die de ophanging bliksemsnel kan aanpassen, waardoor een onvoorziene bobbel in de weg geen ongemakken veroorzaakt voor de inzittenden. Dit innovatieve ophangingssysteem is als optie verkrijgbaar op de achtcilindermodellen.

In het eerste jaar is de nieuwe S-klasse verkrijgbaar met twee hybrideversies, de ene op benzine, de andere op diesel. De nieuwe motoren verbruiken tot 20 procent minder dan de vorige generatie en beantwoorden aan de Euro 6-norm. Reële verbruikswaarden tussen 5 en 7 l/100 km worden daardoor mogelijk, wat voor een limousine van die omvang en gewicht revolutionair is.

Nog een laatste woord over het interieurdesign: vloeiend en elegant en tegelijk rustgevend, absolute topklasse. Twee TFT-schermen met hoge resolutie in formaat 8:3 vormen samen het nieuwe informatiecentrum van de S-klasse. Het linkerscherm neemt de functies van het vroegere instrumentenbord over en voorziet de bestuurder van nuttige informatie. Het rechterscherm is voorbehouden voor de bediening van de infotainment- en comfortfuncties.

Auto van de laatste kans

Mercedes-Benz heeft moeilijke jaren achter de rug en is niet langer hét toonaangevende automerk in het premiumsegment. Dat leren vergelijkende tests door de automagazines in binnen- en buitenland. Zo kreeg de Mercedes E Break vorig jaar minder punten dan de Skoda Superb Combi van het grootste Duitse autoblad - een blamage zonder voorgaande.

Met de nieuwe S-klasse levert Mercedes-Benz echter het bewijs dat het niks van zijn kunde en kracht heeft verloren. De nieuwe S-klasse zet nieuwe maatstaven in zowat alle domeinen en mag zich met recht en rede de beste auto ter wereld noemen. Hopelijk blijft-ie dat ook. De nieuwe S-klasse heeft immers zoveel nieuwe technologie en elektronica aan boord dat het een wonder mag genoemd wanneer de integratie van al die systemen vlekkeloos verloopt.

Voor Mercedes-Benz topman Dieter Zetsche is de nieuwe S-klasse hoe dan ook de auto van de laatste kans. Meer dan wie ook verheugt hij zich over de 20.000 voorbestellingen voor een auto die minimum 78.000 euro kost. Maar met extra's die duurder zijn dan een kleine gezinswagen zal de uiteindelijke prijs al snel oplopen tot zo'n 100.000 euro en meer. Maar voor rijke Chinezen is dat kleingeld.

Onze partners