Urbain Vandormael
Urbain Vandormael
Blogt over de autosector
Opinie

25/06/13 om 09:56 - Bijgewerkt om 09:56

Mobiliteitsconcept car2go helpt verkeersknoop in grootsteden ontwarren

De megasteden in de wereld kunnen de explosieve bevolkingsaanwas niet aan. De auto's staan er urenlang in de file en het openbaar vervoer heeft enorme capaciteitsproblemen. Met het nieuwe mobiliteitsconcept Car2go wil Smart de verkeersknoop helpen ontwarren.

Mobiliteitsconcept car2go helpt verkeersknoop in grootsteden ontwarren

© Urbain Van Dormael

Het autoverkeer in de grootsteden staat meer stil dan het rijdt! In Londen ligt de gemiddelde snelheid van het autoverkeer lager dan 20 km/u. Parkeren lukt ook al niet. Het enige dat nog vooruitgaat, is de luchtvervuiling. De frustratie bij de bevolking is zeer groot én begrijpelijk. Almaar meer stadsmensen verkopen hun auto verkopen. In een grote stad met een jonge bevolking als Berlijn bezit nog maar amper 54 procent een eigen auto.

De situatie wordt elk jaar erger. Als we de prognoses mogen geloven, dan woont tegen 2050 twee derde van de wereldbevolking in grootsteden. Meer openbaar vervoer lost het mobiliteitsprobleem niet op, omdat het te weinig rekening houdt met de individuele wensen van de klant. Het bestrijkt bovendien niet complete grondgebied van de grootstad - met grote blinde vlekken tot gevolg. "De behoefte aan een flexibele, comfortabele en betaalbare mobiliteit in de grootsteden is zeer reëel." Dat zegt car2go-woordvoerder Andreas Leo. Car2go is een origineel mobiliteitsconcept van Mercedes-Benz om uit de verkeersimpasse te geraken.

Variatie op bestaand systeem van autodelen

Het systeem is doodeenvoudig. Reserveren, instappen, wegrijden en gratis parkeren op zowel voorbehouden plaatsen als publieke parkeerplaatsen. Vooral het feit dat je overal in de stad gratis kunt parkeren, is een sterk argument pro. Iedereen - ouder dan 18 jaar en in het bezit van een geldig autorijbewijs - kan lid worden van car2go in zijn stad. Prijs 19 euro. In ruil ontvangt hij een membercard, een paswoord en pincode die hem toelaten de auto te openen en de auto te starten. De huurprijs per 29 eurocent per effectief gereden minuut; las je een tussenstop in bedraagt het tarief 19 cent per minuut. Voor een reguliere reistijd van 1 uur en maximum 50 km betaal je 14,90 euro.

Car2go raadt aan om de wagen een halfuur voor vertrek te reserveren. Dat kan via de site van car2go of nog eenvoudiger, via je smartphone. Vervolgens krijg je een overzicht van de beschikbare wagens in je buurt. In tegenstelling met andere initiatieven van autodelen moet je de huurwagen dus niet op een vaste standplaats ophalen en terugbrengen. De Smartjes van car2go staan verspreid over de hele stad en je kan de wagen, na gebruik, voor je huisdeur achterlaten. In de Smart bevindt zich ook een tankkaart, voor het geval de benzinetank onvoldoende gevuld zou zijn. Het verlies aan tijd door het tanken wordt in mindering gebracht. De maandelijkse verrekening van het aantal gereden minuten verloopt online.

Car2go startte in 2008 in Ulm en functioneert ondertussen in 19 grootsteden over de hele wereld verspreid. Daaronder toeristische trekpleisters als Londen, San Diego, Toronto, Vancouver. Binnen Europa kan je gebruikmaken van car2go in Amsterdam en Wenen en in zeven Duitse steden: Berlijn, Düsseldorf, Hamburg, Keulen, München, Ulm en Stuttgart. Op de vraag waarom de hoofdstad van Europa niet voorkomt op het lijstje, volgt een beleefd maar nietszeggend antwoord. Blijkbaar wil de projectverantwoordelijke de Brusselse politici niet voor het hoofd stoten.

Einde mei telde car2go wereldwijd zo'n 375.000 leden; het wagenpark van car2go omvat 7.500 Smartjes, waarvan een stijgend aantal is uitgerust met een elektrische motor. Dat is bijvoorbeeld het geval in Amsterdam waar het volledige car2go-wagenpark elektrisch rijdt. De 'nul' uitstoot draagt bij aan een gezonder leefmilieu. Andreas Leo: "Op termijn zullen al onze Smartjes elektrisch rijden. De Smartjes die nu nog met een conventionele motor rijden, zijn uitgerust met een start/stopsysteem - om het verbruik én de schadelijke uitstoot zo veel mogelijk te reduceren."

Smart is een uiterst compacte tweezitter met een beperkte laadruimte, wat maakt dat hij ongeschikt is voor grote inkopen met het hele gezin. Dat heeft er winkelketen Ikea echter niet van weerhouden om een samenwerkingsakkoord af te sluiten met car2go, dat inhoudt dat car2go-klanten over een gereserveerde parkeerplaats beschikken. Die zijn ook terug te vinden in de parkeergarages in de onmiddellijke nabijheid van het centrum van de stad of check in op het vliegveld. Voor zover die niet al te ver van het stadscentrum is verwijderd.

Car2gether, moderne interpretatie van autostop

Naast car2go heeft Daimler nog een tweede mobiliteitsproject ontwikkeld. Car2gether loopt sinds oktober 2010 in de Duitse steden Ulm en Aken en is een moderne interpretatie van autostop. Doelgroep zijn de 18- tot 35-jarigen. Maar in plaats van met een bordje in de hand langs de weg te gaan staan, zoals in de jaren zestig en zeventig, gebruikt de lifter anno 2013 zijn smartphone. Via de site www.car2gether.com krijgt hij online een overzicht van het aanbod van autobestuurders die de gewenste richting uitrijden en dat in een straal van 90 kilometer. Ontdekt hij een aanbieder in zijn buurt, dan neemt hij telefonisch contact op en spreekt een prijs af. Een vast tarief bestaat niet. In de praktijk schommelt de vergoeding rond de 9,5 eurocent per gereden minuut. De site geeft de lifter ook een overzicht van de mogelijkheden via het openbaar vervoer. In feite zoekt car2gether voor iedere gebruiker de meest efficiënte manier om zich te verplaatsen. De uiteindelijke beslissing ligt bij de gebruiker. Het voorbije jaar hebben zich zo'n 2.000 personen laten registreren. Dat gebeurde via een eenmalige, kosteloze aanmelding op de site van car2gether en het aanmaken van een profiel met persoonlijke gegevens. Ook de noodzakelijke software voor de smartphone is gratis. Die is ontwikkeld door het Akense software- en internetbedrijf Scientific Computers. Mercedes-Benz is volgens projectleider Michael Kuhn vooral geïnteresseerd in de reacties van jongeren op dit vernieuwend mobiliteitsconcept. "De commentaren in facebook en twitter helpen ons inzicht te krijgen in de leefwereld van een generatie voor wie de auto geen heilige koe meer is. 69 procent van de deelnemers aan het pilootproject is tussen 18 en 35 jaar en leeft in een universiteitsstad. De kans is reëel dat zij nu of straks verantwoordelijke posten bekleden. En dus vormen zij een zeer interessante doelgroep... Wat kunnen wij als premiummerk voor hen betekenen?" Wat is trouwens jouw mening over deze innoverende mobiliteitsprojecten en over het feit dat de Brusselse politici weinig interesse hebben voor car2go? Of hebben zij soms angst dat de Smartjes zich vastrijden in de putten in de weg?

Urbain Vandormael

Onze partners