Wereldberoemde beeldhouwster Louise Bourgeois overleden

De wereldberoemde Franse beeldhouwster Louise Bourgeois (1911) is in New York op 98-jarige leeftijd overleden. Tot op het einde van haar leven bleef ze artistiek actief.

De wereldberoemde Franse beeldhouwster Louise Bourgeois (1911) is in New York op 98-jarige leeftijd overleden. Tot op het einde van haar leven bleef ze artistiek actief.

Vorige week legde ze in Venetië nog de laatste hand aan haar nieuwste expo ‘Louise Bourgeois. The fabric works’, die vrijdag de deuren opent. Maar zaterdagnacht werd de 98-jarige kunstenares getroffen door een hartaanval. Daardoor overleed ze maandag in het Beth Israel Hospital in New York, waar ze al geruime tijd leefde.

Vooral haar werk ‘Maman’, een gigantische spin, heeft wereldwijd heel wat harten veroverd. In 2006 was de sculptuur ook in ons land te zien. In het kader van Beaufort waakte ‘Maman’ namelijk over het graf van James Ensor in Oostende.

Fallus

Maar ook haar ander werk wordt over de hele wereld naar waarde geschat. Het is opgenomen in de meest vermaarde museumcollecties, zoals die van het New Yorkse Museum of Modern Art, het Parijse Centre Pompidou en de Londense Tate Modern, ter wereld. Al kwam die appreciatie pas laat op gang. Aanleiding was de expo in 1982, Bourgeois was toen een prille zeventiger, in het New Yorkse MoMA.

Voor de cataloog nam fotograaf Robert Mapplethorpe een foto van Bourgeois, die haar sculptuur ‘Fillette’ (1968) nonchalant onder haar arm houdt. Op zich niet zo speciaal, was het niet dat de sculptuur een grote fallus in latex voorstelt.

Trauma

Een ander beroemd werk van Bourgeois is ‘Nature Study’ (1984). Dat beeldt een sfinx zonder hoofd, maar met krachtige klauwen en meerdere borsten af. Naast geboorte, dood en bescherming vormt seksualiteit een belangrijk thema in haar werk. Daardoor is ze uitgegroeid tot een soort emblematisch figuur voor de vrouwelijke kunstwereld. Haar werk wordt vaak gelezen als een feministisch statement.

Inspiratie voor dat alles haalde ze naar eigen zeggen vooral uit een trauma uit haar jeugd in Parijs. Haar vader had toen namelijk tien jaar een affaire met haar lerares Engels. “Ik heb die vrouw altijd gehaat. Daarom gaat mijn werk vaak over moord”, stelt Bourgeois. Ook de nood aan bescherming in de beangstigende wereld vormt een belangrijk thema. Haar werk ‘The Destruction of the Father’ (1974) speelt daar rechtstreeks op in.

Elien Haentjens

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content