'Van Hecke werd niet meer gesteund door het personeel'

16/12/13 om 09:23 - Bijgewerkt om 13:18

Aimé Van Hecke neemt ontslag als CEO van Sanoma Media Belgium en verlaat de groep. Het nieuws komt bij de vakbonden niet echt aan als een verrassing.

'Van Hecke werd niet meer gesteund door het personeel'

Aimé Van Hecke van Sanoma © ImageGlobe

Aimé Van Hecke verlaat Sanoma. Hij was sinds 2006 CEO van de Belgische mediatak. Vanaf maandag zal Hans Cools, voormalig COO (Chief Operations Officer), als CEO de leiding van het bedrijf overnemen. Sanoma geeft aan dat de beslissing 'zorgvuldig overwogen tot stand gekomen en in onderling overleg genomen' is.

De vakbonden zijn niet verrast over het ontslag. 'Uit de personeelsvergaderingen is gebleken dat Van Hecke niet meer werd gesteund door het personeel', zegt Geert Haverbeke van het socialistische BBTK. Ook Hans Elsen van de christelijke vakbond LBC voelde vorig week al aan dat het 'rommelde'.

Andere stijl van leiderschap

Eind oktober maakte Sanoma bekend zijn Belgische activiteiten 'onder strategische heroriëntatie' te zetten, waarbij 'alle opties open zijn, ook een volledige verkoop'. Een specifieke termijn wilde Van Hecke daar toen niet op kleven. 'Het kan snel gaan, maar ook meerdere maanden in beslag nemen', zei hij toen.

'Sanoma Media Belgium bevindt zich in een proces van 'strategic review', waarbinnen wordt bekeken op welke wijze het bedrijf zijn positie binnen het Belgische medialandschap het beste kan versterken. Dit kan binnen Sanoma zijn of met nieuwe (mede)eigenaren. Sanoma en Van Hecke delen de mening dat dit proces om een andere stijl van leiderschap vraagt', luidt het in een persbericht van het bedrijf.

Vier grote merken

Sanoma gaf eerder al aan dat het de focus wil leggen op de vier grote merken, Flair, Story, Feeling en Libelle. 'We moeten evolueren van een magazinebedrijf, dat we voor 70 procent zijn, naar een multichannelbedrijf', legde Van Hecke uit.

Sinds juli 2011 heeft Sanoma 33 procent van De Vijver Media in handen, de koepel boven productiehuis Woestijnvis, weekblad Humo en SBS Belgium (televisiezenders Vier en Vijf).

Sanoma Media België geeft onder meer Feeling, Flair, Libelle en Story uit. Het bedrijf met kantoren in Mechelen telt circa 470 voltijdse equivalenten, aangevuld met een hele groep freelancers.(TE)

Lees meer over:

Onze partners