Jo Caudron in Knack Extra: 'Een tv-zender, wie wil dat nu nog?'

01/02/12 om 17:18 - Bijgewerkt om 17:18

Een Emmy voor Benidorm Bastards, een Oscarnominatie voor Rundskop: het gaat goed met de Vlaamse audiovisuele sector. Misschien maar best, want er staan revolutionaire tijden voor de deur, aldus internetspecialist Jo Caudron. 'Ofwel sluit je een deal met Google en Apple, ofwel ga je op je bakkes.'

Jo Caudron in Knack Extra: 'Een tv-zender, wie wil dat nu nog?'

© Filip Van Roe

Volgens Caudron worden de zenders, en dan zeker de commerciële, langs twee kanten aangevallen. Enerzijds kijken mensen steeds vaker uitgesteld naar televisie: ze nemen programma's op met hun digitale recorder en slaan dan de reclameblokken waarmee datzelfde programma betaald is over. Anderzijds gaan meer en meer kijkers over het hoofd van de zenders heen op het internet hun waar halen door (meestal illegaal) series en/of films te downloaden. Die twee problemen zullen alleen maar groter worden.

Terwijl 2012 op het scherm een jaar wordt van hevige concurrentie tussen de Vlaamse zenders onderling is er achter de schermen dus nog een heviger strijd gaande, een voor het voortbestaan van de televisie zoals we die nu kennen.

De kijkcijfers liggen toch niet zoveel lager dan enkele jaren geleden?

JO CAUDRON: Hoeveel zijn die cijfers nog waard? Het CIM heeft zelf gezegd dat het eigenlijk niet kan meten hoeveel televisie mensen nog live bekijken. De consensus over kijkcijfers is dat er geen consensus is. En van de dingen die men wel kan onderzoeken, zijn de resultaten angstwekkend. Acht procent van de mensen kijkt nu uitgesteld, en van hen slaat 80 procent - bijna iedereen dus - de reclame over. Die acht procent is volgens mij dan nog een zeer lage schatting: ik ben er zeker van dat dat aantal in primetime oploopt tot 30 tot 40 procent. En onder jongeren, die opgegroeid zijn met internet en de mogelijkheden van digitale televisie, zullen ze nog hoger liggen.

Iemand van 18 heeft nog tv gekend die je live moest bekijken, waarvan je de reclameblokken niet kon overslaan. De volgende generatie, de on demand generatie zoals ik ze in mijn boek Media morgen noem, heeft dat niet meer meegemaakt. Mijn dochter van zes is het gewoon dat ze alles kan bekijken wanneer ze dat wil, op tv of via de iPad. Die generatie, dat is voor mij de breuklijn.

De grote uitdaging is om op de vraag in te spelen op een manier dat er geld mee te verdienen valt?

CAUDRON: Ja, en vandaag zijn de enigen die daarin slagen buitenlandse spelers. Op zich heb ik daar weinig op tegen, alleen denk ik dat het een verarming zou zijn als binnen dit en vijf jaar een groot stuk van de lokale productie weggevallen is omdat het geld niet naar de lokale spelers gaat maar naar Apple of Google.

Die twee giganten staan klaar om in 2012 de tv bij ons te veroveren: Google komt met zijn Google TV naar Europa. Apple zou tegen het einde van het jaar een eigen tv-toestel lanceren. Hoe schat u hun kansen in?

CAUDRON: Hoog. Die bedrijven hebben elk tientallen miljarden oorlogskas en ze willen die markt. Het zal misschien even duren en het zal niet van bij de eerste poging lukken maar ze zullen niet opgeven. In december was ik nog op de conferentie leWeb in Parijs. Eric Schmidt (ex-CEO van Google, nvdr.) zei daar in zijn toespraak: 'Next year, Google TV will take the world.' Dat is niet tof voor diegenen die vroeger zelf de controle in handen hadden, maar je moet er het beste van maken. De industrie moet aanvaarden dat Apple TV en Google TV de toekomst worden. Face it: ofwel sluit je deals met hen, ofwel ga je op je bakkes.

De meest bekeken programma's in Vlaanderen zijn vandaag zo goed als allemaal lokaal geproduceerd. Waarom zou dat in de toekomst veranderen? CAUDRON: Tja, dat is hetzelfde als zeggen dat de wagens die het minste last hebben van de crisis de Mercedes E of de Audi A8 zijn: het klopt wel, maar er rijden gewoon ook weinig van rond.

Gelooft u in de slaagkansen van de SBS-zenders van Woestijnvis?

CAUDRON: Ik weet het niet. Vijf jaar geleden had ik het een slimme zet gevonden om die zenders te kopen, maar vandaag... Een bestaande zender een nieuwe invulling geven en zo kijkers afsnoepen van VTM en VRT, het zou al een gigantische uitdaging zijn in een stabiel medialandschap. Maar op een moment dat de reclamemarkt onder druk staat door uitgesteld kijken en dat series - waarvan VT4 en VijfTV er veel in hun portefeuille hebben - steeds vaker over the top worden bekeken? Zelfs een stabiele zender als Eén of VTM slaagt er niet in om die problemen echt het hoofd te bieden en toekomstgericht te denken, laat staan een zender die helemaal herdacht moet worden. Ik zie Woestijnvis wel slagen in die herpositionering van VT4 en VijfTV - ik ben er alvast zeker van dat ik in de toekomst vaker naar die zenders zal kijken dan nu - alleen is dat geen garantie dat het project zal lukken, omdat de lineaire zender in het algemeen zo onder druk staat. Een echte zender, wie wil dat vandaag nog?

Stefaan WerbrouckHet volledige interview met Jo Caudron kunt u deze week lezen in Knack Extra, in het Knackpakket.

Lees meer over:

Onze partners