Jan Van den Berghe: "Promotiestunt voor Verenigd Koninkrijk"

29/04/11 om 16:48 - Bijgewerkt om 16:48

Dit huwelijk draaide niet alleen rond romantiek, maar was ook één grote promotiestunt voor het Verenigd Koninkrijk, zegt Jan Van den Berghe.

Jan Van den Berghe: "Promotiestunt voor Verenigd Koninkrijk"

© ImageGlobe/Kevin Dietsch

Royaltywatcher Jan Van den Berghe, die vrijdag de huwelijksplechtigheid live becommentarieerde op vtm, vond het huwelijk van de Britse prins William en Kate Middleton nogal religieus bevlogen, "maar dat heeft te maken met het feit dat het burgerlijke en het kerkelijk met elkaar verweven waren." Ook de muziekkeuze tijdens de plechtigheid vond hij opmerkelijk. Volgens hem zijn William en Kate geen liefhebbers van klassieke muziek, maar zijn ze wellicht bij prins Charles te rade gegaan voor advies.

Kristine De Vriese, hoofdredacteur van het blad 'Royals' vond het huwelijk vooral heel mooi, maar ze miste toch een beetje romantiek. Volgens haar komt dat omdat Britten enerzijds niet gauw in het openbaar hun gevoelens laten blijken en anderzijds omdat alles zo ontzettend geregisseerd en getimed was. "Iedereen was bang om iets verkeerd te doen."

Botoxinjectie

"Het bruidskoppel zag er in ieder geval uit zoals men het van een sprookjeshuwelijk verwacht. Maar nu moet het sprookjeshuwelijk natuurlijk ook blijven duren", weet Van den Berghe. "Daarom is het belangrijk dat Kate aanvaard wordt, door zowel de familie als het volk. En het feit dat het koppel zich nu gaat terugtrekken en in alle luwte gaat leven in Wales, is een minder goede zaak voor de monarchie. Kate is dan misschien geen facelift voor de monarchie, ze is wel een botoxinjectie en zoals u weet moeten botoxinjecties af en toe herhaald worden", aldus de royaltywatcher.

Rek uit de romantiek

De kus op het balkon van Buckingham Palace vond Van den Berghe vrij ontgoochelend in vergelijking met wat Diana indertijd liet zien. "De twee zijn natuurlijk ook al negen jaar samen, dus de rek is wat uit de romantiek. Maar dit huwelijk draaide rond meer dan alleen maar romantiek. Het was één grote promotiestunt voor het Verenigd Koninkrijk, dat excelleert in dit soort kijkstukken. Het is niet iets wat je elke dag meemaakt."

Een intieme kus had Kristine De Vriese niet verwacht. "Dat kan ook niet als je weet dat Kate en William hun mooiste dag met twee miljard mensen moeten delen. Dan ben je je wel erg bewust van de media-aandacht." Toch vond De Vriese dit "een historisch moment waarop we 30 jaar hebben moeten wachten". En achter gesloten deuren, weg van alle media, zullen William en Kate zich veel losser gedragen, vermoedt De Vriese.

Lees meer over:

Onze partners