Deze piloten lieten hun vliegtuig crashen in volle vlucht

26/03/15 om 14:27 - Bijgewerkt om 15:36

Uit de eerste bevindingen uit het onderzoek naar de crash met de A320 van Germanwings blijkt dat de copiloot de crash moedwillig veroorzaakt heeft. Het woord 'zelfmoord' wil men niet in de mond nemen, maar pilootzelfmoorden komen wel degelijk voor. 5 voorbeelden.

Deze piloten lieten hun vliegtuig crashen in volle vlucht

Piloot Gamal al-Batouti liet zijn Boeing 767 van Egypt Air opzettelijk crashen in de Atlantische Oceaan. © Reuters

Er zijn in het verleden al tientallen gevallen geweest van pilootzelfmoorden of 'aircraft-assisted pilot suicides'. Volgens officiële cijfers van de Amerikaanse Federal Aviation Administration hebben in de laatste 20 jaar 24 Amerikaanse piloten zelfmoord gepleegd terwijl ze hun vliegtuig bestuurden. 23 onder hen deden hun toestel opzettelijk crashen, één pilootstudent sprong tijdens de vlucht uit het vliegtuig. Alle piloten waren mannen van middelbare leeftijd. Hoewel het in het geval van de Amerikaanse piloten niet om grote commerciële vluchten ging, bestaan er wel degelijk zelfmoordacties waarbij de passagiers door de piloot mee de dood worden ingejaagd.

2013: Namibië

Het meest recente geval van pilootzelfmoord is nog niet zo lang geleden. Een vliegtuig van Mozambique Airlines met aan boord 33 passagiers crashte in november 2013 in Namibië. Niemand overleefde. Het vliegtuig was pas een jaar oud, de piloot was ervaren en het weer was goed. Uit de opnames van de cockpit blijkt dat de copiloot op een bepaald moment rechtstaat om naar het toilet te gaan. Wanneer hij terugkeert, blijkt de cockpitdeur vergrendeld te zijn. Ineens maakt het vliegtuig een duikvlucht. De opnames laten horen hoe iemand tijdens de crash van het vliegtuig stevig op de deur van de cockpit bonkt. De onderzoekers concludeerden daaruit dat het vliegtuig verongelukt was door 'opzettelijke acties van de piloot'.

1997: Silk Air

Meer dan 100 mensen kwamen om toen de piloot of een bemanningslid een Boeing 737 deed crashen in een Indonesische rivier. Ook dit toestel was amper een jaar oud. De piloot uit Singapore, Tsu Way Ming, maakte een duikvlucht aan een supersonische snelheid vooraleer het in stukken vloog. Uit de stemrecorder in de cockpit was niets af te leiden want die was manueel door iemand afgezet. Een Amerikaans onderzoek concludeerde dat het mogelijk om zelfdoding ging. De ernstige persoonlijke problemen van de piloot waren een bijkomende reden om die conclusie te geloven, maar de Indonesische autoriteiten kozen ervoor om die hypothese niet te steunen.

1999: Egypt Air

Een Boeing 767 van Egypt Air die rechtstreeks van New York naar Caïro vloog maakte na 30 minuten een plotse duik en verdween in de Atlantische Oceaan nabij het eiland Nantucket voor de kust van de Amerikaanse staat Massachusetts. Alle 217 passagiers en bemanningsleden kwamen om. Uit het onderzoek bleek dat de piloot Gamal al-Batouti verschillende keren in het Arabisch 'Ik steun op God' fluisterde tijdens die duik, traditioneel een zin die uitgesproken wordt enkele momenten voor de dood. De stand van het stabilo, dat tussen de wrakstukken werd gevonden, toonde aan dat de persoon links, al-Batouti, de stuurknuppel naar voren aan het duwen was om het vliegtuig een duik te laten nemen, terwijl de andere piloot het vliegtuig probeerde op te trekken. Terwijl de Verenigde Staten concludeerden dat er geen mechanisch probleem aan de basis lag van de crash, weigerde Egypte die impliciete zelfmoordtheorie te aanvaarden en hechtte het land meer geloof aan een Amerikaanse doofpotoperatie.

1994: Royal Air Maroc

Net na het opstijgen in Agadir schakelde de 32 jaar oude piloot van de Marokkaanse nationale luchtvaartmaatschappij de automatische piloot uit en liet hij het toestel opzettelijk crashen tegen een bergwand. Alle 44 inzittenden stierven. Volgens mediaberichten uit die periode had de piloot een turbulent liefdesleven. Pilootverenigingen waren aanvankelijk niet akkoord met de conclusie dat de piloot zelfmoord zou hebben gepleegd, maar het ongeval staat tegenwoordig wel ingeschreven als een duidelijk voorbeeld van een pilootzelfmoord.

1982: Japan Airlines

De zelfmoordpoging van Seiji Katagiri faalde, maar er vielen wel 24 andere doden. De 35-jarige Katagiri liet op weg naar de luchthaven van het Japanse Haneda het vliegtuig opzettelijk in de oceaan crashen. De copiloot probeerde de piloot nog fysiek tegen te houden: op de opnames uit de cockpit is te horen hoe er geroepen wordt 'Yamete kudasai', 'Stop alsjeblieft' in het Japans. Het merendeel van de 147 mensen aan boord overleefde het incident nadat het vliegtuig aan een relatief lage snelheid in het lage water vlakbij de landingsbaan was beland. De luchtvaartmaatschappij gaf toe dat Katagiri eind 1980 een 'psychosomatische ziekte' had gehad, maar dat hij op het moment van het incident opnieuw gezond was verklaard.

Lees meer over:

Onze partners