De kroonprinsen van Steve Jobs

06/10/11 om 10:42 - Bijgewerkt om 10:42

Overleeft Apple de dood van Steve Jobs? Wie zijn de mensen die de erfenis van Jobs moeten beheren?

De kroonprinsen van Steve Jobs

© Reuters

"De beste creatie van Steve Jobs is niet de iPhone of de iPad , maar het bedrijf Apple zelf", zei de invloedrijke Apple-expert Jon Gruber toen Jobs eind augustus aftrad als ceo. Nu Apple het voor de tweede keer en definitief zonder Jobs moet zien te rooien, staat er een ervaren team die het bedrijf op de rails moeten houden.

Tim Cook: de CEO van Apple

Jobs heeft zijn opvolging geregeld. Eind augustus werd Tim Cook die eerder al mocht invallen als interim-CEO officieel benoemd tot gedelegeerd bestuurder. Als chief operating officer transformeerde hij Apple tot een winstmachine door de productiekosten zo laag mogelijk te houden en de voorraden nauwlettend in het oog te houden. Cook, een notoire workaholic, is als de dood voor overtollige voorraden. Hij is doorheen de jaren uitgegroeid tot de vertrouweling van Jobs, maar ook op andere sleutelposities zitten trouwe luitenanten van Steve Jobs.

Johnathan Ive, de super designer van Apple

Jobs aandacht voor het design van zijn producten is legendarisch. Maar de man die eigenlijk sinds de terugkeer van Jobs in de jaren '90 voor al het design van de belangrijkste Appleproducten heeft getekend, is de Brit Jonathan Ive. Hij was verantwoordelijk voor het ontwerp van de iMac, de iPod, de iPhone en de iPad. Ive werkte overigens voordien als ontwerper van toiletten en sanitair en zat al een tijdje bij Apple toen Jobs in 1997 terug aan het hoofd kwam. Toen werd hij prompt gepromoveerd tot hoofdontwerper en rapporteerde hij rechtstreeks aan Steve Jobs.

Phil Schiller, de marketingman van Apple

Phil Schiller de man die tijdens de afwezigheid van Jobs al herhaaldelijk de befaamde 'keynote' presentaties mocht presenteren is al jaren verantwoordelijk voor de marketing. Concurrerende bedrijven kijken met afgunst naar de manier waarop Apple de media en het grote publiek bespeelt en ongelofelijk veel buzz kan creëren bij productlanceringen. Apple besteedt zijn marketing niet uit en heeft doorheen de jaren heen een eigen stijl opgebouwd met reclame die steeds is gefocust op het product zelf en niet op het merk.

Scott Forestall, de Mr iPhone van Apple

Scott Forestall is verantwoordelijk voor iOS, het mobiele besturingsysteem dat onder meer de iPhone en de iPad aanstuurt. Die toestellen zijn de winstmotor van Apple. Jobs gelooft sterk in hardware en software die perfect op elkaar zijn ingespeeld, een van de redenen waarom Jobs nooit softwarelicenties aan andere hardwareproducenten heeft willen geven.

De denktank van Apple: vergaderen in het grootste geheim

Omdat Jobs er beducht voor was dat hij en zijn managementteam geïsoleerd zouden raken van de rest van het bedrijf, organiseerde hij jaarlijks een geheime afzondering waar een honderdtal werknemers van allerlei rang werden uitgenodigd. Daar werden ze voorgesteld aan nieuwe nog te lanceren producten en mochten ze mee discussiëren over de langetermijnstrategie van Apple.

Wie voor de afzondering werd geselecteerd mocht dat als een grote eer ervaren. Het betekende immers dat je het respect van Steve Jobs had verdiend en die is zoals bekend erg kritisch en kon voor het kleinste foutje in woede uitbarsten.

Stijn Fockedey

Lees meer over:

Onze partners