Zot van Elsschot

26/05/10 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 14:59

Vroeger was Rubens het ideale glijmiddel voor het Antwerpse toerisme, vandaag is Elsschot de artistieke citymarketeer die geld in het laatje moet brengen.

'Aan de haven spreekt gij van den agenda maritime, bij anderen van den agenda der stad Antwerpen.' Toen Alfons De Ridder, alias Willem Elsschot, eind jaren dertig advertenties voor de officiële Antwerpse stadsagenda ronselde, drukte hij zijn oudste zoon Walter op het hart om zich uiterst flexibel op te stellen, óók in het taalgebruik. De tactiek van een vleugje Frans in het havenmilieu en Nederlands elders deed wonderen. Elsschot incasseerde voor zijn publiciteitscampagne in 1939 een commissieloon van 80.000 Belgische frank van het Antwerpse stadsbestuur.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners