Een minder vervuilende auto kiezen als bedrijfswagen loont. Vanaf 1 januari benadelen de nieuwe fiscale spelregels de bedrijfswagens met een hoge CO2-uitstoot.

Wie een bedrijfswagen heeft, gebruikt die natuurlijk ook privé. Bijvoorbeeld tijdens de weekends of op vakantie, maar ook het woon-werkverkeer wordt door de fiscus beschouwd als een privéverplaatsing. Toch wordt u niet belast op het werkelijke aantal kilometers dat u de auto privé nodig hebt, maar wel op een forfaitair aantal van 5000 of 7500 kilometer per jaar. 5000 als u 25 kilometer of minder van uw werk woont, en 7500 als u dagelijks nog verder moet rijden dan 25 kilometer. Dat maakt deze regeling interessant, omdat u uw wagen meestal veel meer privé gebruikt dan 5000 of 7500 kilometer per jaar. Daarenboven wordt er voor de berekening van de belasting van uw bedrijfswagen tot nu ook nog rekening gehouden met de fiscale pk van de bedrijfswagen. Hoe hoger de fiscale pk, hoe hoger het belastbare voordeel zal zijn.

Maar dat laatste wijzigt vanaf 1 januari 2010 voor de gebruiker van een bedrijfswagen. Het forfaitaire aantal privékilometers blijft, maar vanaf het nieuwe jaar zal er geen rekening meer gehouden worden met de fiscale pk. Wel met de CO2-uitstoot. Hoe lager de CO2-uitstoot, hoe lager de belasting. Het nieuwe systeem is eigenlijk strenger en houdt een belastingverhoging in, maar wie met een energiezuinige wagen rijdt, ontsnapt daaraan. Het is een van de belangrijkste maatregelen die de federale regering heeft vastgelegd in het akkoord over haar begroting voor 2010-2011. ‘Het is duidelijk dat de overheid de meest vervuilende wagens het meest wil belasten, om het bedrijfswagenpark groener te maken’, zegt ook Ann Veys van HR-dienstenleverancier SD Worx. ‘En daarbij worden blijkbaar vooral de ruimteauto’s geviseerd. Wij hebben de berekening gemaakt voor de wagens die het vaakst als bedrijfswagen worden gekozen, en de meeste personenwagens bleken door het nieuwe systeem minder belast te worden. Zelfs als ze niet van een ecologisch model waren. Werknemers met een personenwagen als bedrijfswagen hoeven zich dus niet veel zorgen te maken om het nieuwe systeem. Maar de meeste ruimteauto’s zullen zwaarder belast worden. Behalve dan ruimteauto’s van een ecologisch model, waarvan er de laatste tijd enkele op de markt zijn gekomen.’

Het lijkt in elk geval noodzakelijk bij de bedrijfswagens de energiezuinige modellen te stimuleren als de regering op klimaat wil inzetten, want het aantal bedrijfswagens zit nog steeds in de lift. Ook in het afgelopen crisisjaar was dat zo, schreef Jobat vorige maand nog. Vroeger was de bedrijfswagen vooral voor werknemers die minstens tot het middenkader behoren, maar het voorbije jaar had ook al de helft van de zogenaamde professionals (bijvoorbeeld boekhouders en marketeers) er een.

in samenwerking met moneytalk

Thomas Verbeke

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content