Hannes Cattebeke
Hannes Cattebeke Freelance journalist voor onder meer Knack

GM besliste vorige week om niet te beslissen over Opel. ABVV-hoofdafgevaardigde Rudy Kennes rekent voor Antwerpen op de Duitse bondskanselier Angela Merkel.

Vorige week vrijdag zou de raad van bestuur van General Motors in Detroit beslissen over de toekomst van Opel. Na afloop bleek er niets te zijn beslist. Er was zelfs geen datum geprikt voor een volgende vergadering. ‘Als vakbondsafgevaardigden hadden we het een beetje zien aanko-men’, zegt Rudy Kennes, ABVV-hoofdafgevaardigde bij General Motors Europa. ‘Maar voor onze mensen is dit alweer slecht nieuws. GM is een heel triestig verhaal aan het schrijven.’

Meteen konden de speculaties beginnen over de strategie van het bestuur van de Amerikaanse autobouwer. Naast de keuze tussen de twee overnamekandidaten, Magna en RHJ International, maakte plots een derde scenario opgang: General Motors wil zoveel mogelijk tijd rekken om Opel uiteindelijk zelf te behouden, gesterkt door de verbeterde situatie van het moederbedrijf en de overheidssteun van de Amerikaanse regering. Kennes houdt geen rekening met dat scenario. ‘Ik zou niet weten waar ze het geld voor hun Europese pijler zouden halen. Een snel rekensommetje van de beloften die ze nu al toegezegd kregen, leert dat GM om en bij de 10 miljard euro nodig heeft om Opel te behouden en te herstructureren. Bovendien is de betrouwbaarheid van GM de afgelopen maanden naar het nulpunt gezakt. De regeringen en de vakbonden willen daarover met hen niet onderhandelen.’

De Duitse bondskanselier Angela Merkel liet al weten dat ze General Motors nog een week de tijd geeft. ‘Ik geloof ook dat de beslissing deze week zal vallen’, zegt Kennes, die voor het overleven van de Antwerpse vestiging het vertrouwen behoudt in Merkel en een overname door Magna. Duitsland heeft zich bereid getoond om de steun op te trekken van 1,5 miljard naar 4,5 miljard euro. Kennes heeft niet de indruk dat onze oosterburen daarmee solo willen spelen. ‘Merkel heeft op eigen houtje gehandeld omdat de tijd dringt. Als de deal lukt, zal ze achteraf wel het prijskaartje verdelen over de andere landen die vrezen voor hun vestigingen. Duitsland speelt het spel correct en Europees, wat niet van alle andere landen gezegd kan worden.’

Dat zowel een overname door Magna als een door RHJ International weinig perspectieven biedt voor Antwerpen, weigert Kennes te aanvaarden. ‘Ik ga natuurlijk het daglicht niet ontkennen. De Vlaamse regering heeft geprobeerd om voet tussen de deur te krijgen, maar dat is niet gelukt. GM kent echter de voorwaarden voor een sluiting. Dat zou bijzonder veel geld kosten.’

Hannes Cattebeke

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content