Astrid Wittebolle
Astrid Wittebolle Astrid Wittebolle selecteert voor u de site van de dag.

Eeuwige helden

Ellen Susan, een fotografe uit Savannah, Georgia (VS) werkt met Soldier Portraits aan een bedrieglijk nostalgisch project. Het is haar betrachting om alle soldaten die ooit gediend hebben in de derde infanteriedivisie van het Amerikaanse leger op de gevoelige plaat vast te leggen. Die divisie is ook vandaag nog erg actief. Elke soldaat moet een korte vragenlijst invullen en wordt dan gefotografeerd met dezelfde techniek die in de negentiende eeuw al werd gebruikt (u kent het systeem: met een plaat en met een flits van magnesiumpoeder). Zo zien de soldaten anno 2012 er precies hetzelfde uit als de soldaten die in 1860-1865 vochten in de Amerikaanse burgeroorlog. Of hoe de oorlog van alle tijden is.

WWW.SOLDIERPORTRAITS.COM

Hoeveel verbruikt u?

Travelcard is een Nederlandse firma die tankkaarten levert aan bedrijven. Dat levert hen ook een schat aan gegevens op over het reële brandstofverbruik van vele honderdduizenden wagens. Uit die gegevens kunnen dan weer ontnuchterende lessen worden getrokken. Op Werkelijkverbruik.nl kunt u nagaan hoeveel uw auto écht verbruikt en hoe hoog de CO2-uitstoot is. De verschillen met de door de fabrikanten opgegeven cijfers zijn vaak erg groot. Die gaan immers uit van een verbruik in ideale omstandigheden, terwijl het verbruik in de file of in de stad natuurlijk veel hoger is. Een paar voorbeelden: een Renault Twingo verbruikt geen 3,4 liter per honderd kilometer maar 5,18. Dat brengt de CO2-uitstoot van 90 gram per kilometer op 137. De Toyota Prius (hybride) verbruikt geen 4 maar 5,88 liter (geen 92 gram maar 140). Aan de andere kant van het spectrum blaast een Ferrari 599 GTB geen 21,30 liter benzine door zijn motor maar 31,24. Dat brengt de CO2-uitstoot op 743 in plaats van 415. De conclusie blijft wel dat zuinige en groene wagens nog altijd zuiniger en groener zijn dan de veelslurpers.

WERKELIJKVERBRUIK.NL

Wachten in stijl

In 1860 besloot de Nederlandse regering om de eerste spoorlijnen van het land aan te leggen. Er werden ook schitterende stationsgebouwen neergepoot: in Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Baarn. Die werden allemaal voorzien van een koninklijke wachtkamer, zodat de koninklijke familie in stijl, en ver van het gepeupel, op de komst van de trein kon wachten. Met de opmars van de auto gingen de Nederlandse vorsten steeds minder met de trein reizen. De wachtkamers verloren zo grotendeels hun oorspronkelijke functie. Ze worden nu vaak gebruikt voor private feestjes. De Nederlandse Spoorwegen hebben met de NS Koninklijke Wachtkamers een fraaie website gemaakt die het mogelijk maken om een virtueel bezoek te brengen aan de wachtkamers van Amsterdam en Den Haag (Utrecht en Baarn volgen nog).

KONINKLIJKEWACHTKAMERS.NS.NL/SITE

Astrid Wittebolle

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content