Is auteursorganisatie Sabam te hebberig? Haar ceo Christophe Depreter vindt van niet. ‘De kleine gebruikers betalen nu al veel minder dan de grote.’

In een Ardens dorpje organiseert mijn culturele kring soms optredens van lokale groepjes. Gezien het kleine aantal inwoners lijden we telkens verlies. Waarom moet Sabam ook dan nog haar aandeel krijgen? Zo zijn kleinschalige, door vrijwilligers georganiseerde evenementen gedoemd om te verdwijnen. (Mia Vanantwerpen, Opont)

CHRISTOPHE DEPRETER: Ik begrijp uw verzuchting, maar eigenlijk zijn onze artiesten óók leveranciers van uw evenement. Of u nu winst maakt of verlies lijdt: zij hebben recht op hun vergoeding, net zoals u ook de elektriciteitsfactuur zult moeten betalen.

Vroeger moest een muzikant voor een jury bewijzen dat hij wel degelijk muziek kon maken. Pas dan mocht hij bij Sabam aansluiten. Waarom is dat examen afgeschaft? (Dirk Kennis, Lille)

DEPRETER: Zelfs grote sterren zoals Will Tura en Jacques Brel zijn ooit voor die jury verschenen, dat klopt. Dat examen hebben we geschrapt omdat het te moeilijk te organiseren werd. Almaar minder artiesten volgen een artistieke opleiding, waardoor ze niet meteen adelbrieven kunnen voorleggen. Daarom moet je tegenwoordig bewijzen dat je werk al eens is gebruikt. Daarna kun je lid worden.

Hoeveel van de jaarlijkse inkomsten van Sabam gaat naar de artiesten? (Filip Roosendans, Zele)

DEPRETER: 82 procent. Met de resterende 18 procent bekostigen we onze werking. Dat is een gemiddelde: soms is het meer, soms minder. We innen elk jaar om en nabij de 150 miljoen euro. Vorig jaar is daarvan 132 miljoen – of 88 procent – uitbetaald aan de veertigduizend auteurs en componisten die aandeelhouder zijn van Sabam. We zijn een coöperatieve, onze leden willen helemaal niet dat we winst maken. Ze willen alleen hun auteursrechten krijgen. Ik geef toe: we betalen niet altijd uit in het jaar dat we innen. Maar we streven er wel naar om ons eigen aandeel zo klein mogelijk te houden.

Zou u iedereen die Sabam-bijdragen betaalt precies kunnen laten weten welk deel van hun geld naar welke artiest gaat? Dat zou de transparantie van jullie werking ten goede komen. (Harrie Houben, Hasselt)

DEPRETER: Helaas is dat onhaalbaar. Doordat een kapper of cafébaas een vast bedrag betaalt voor de muziek in zijn zaak, hoeven we hem niet te vragen om ons een lijst te bezorgen met alle nummers die er elke dag weerklinken. De playlists van radiozenders analyseren we wél minuut per minuut, om de juiste rechthebbenden te kunnen vergoeden. Maar nog gedetailleerder afrekenen, geval per geval, zou te complex worden – en onze kosten de hoogte in jagen.

Zou het ongenoegen over Sabam niet afnemen als u kleine en grote gebruikers van beschermde werken scherper van elkaar zou onderscheiden? (Eric Janssens, Beveren)

DEPRETER: Als je een kleine zaal of een laag zakencijfer hebt, betaal je nu al veel minder. De tarieven voor amateurs en professionele gebruikers verschillen echt aanzienlijk. Maar de wet is nu eenmaal de wet. Wie je ook bent: telkens als je buiten je familiekring een beschermd werk gebruikt, moet je in ons land auteursrechten betalen.

Vraag van de week

Ik woon al jaren tussen buren die hun huis verbouwen. Jammer genoeg kunnen bouwvakkers niet werken zonder een radio – en de hele straat luistert mee. Kan dat voor u? (Frieda Wydaeghe, Zedelgem)

DEPRETER: Dat is een interessante bedenking, maar wij innen niet op bouwwerven. Het is niet realistisch om na te gaan wat daar allemaal gespeeld wordt. Het zou me ook verbazen, met alle herrie op een werf, dat bouwvakkers nog veel opvangen van die muziek.

11 procent van alle studenten nam al eens een pil om beter te kunnen studeren. Hoe gevaarlijk zijn slaap- en pepmiddelen? Stel uw vraag aan KOEN PONNET, professor sociale psychologie aan de Universiteit Antwerpen.

Mail uw vragen naar mijnvraag@knack.be en maak kans op een boekenbon van Standaard Boekhandel ter waarde van 20 euro.

Thomas Verbeke

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content