JA

In Antwerpen maken die vierwielige motorvoertuigen kennelijk de weg onveilig en zorgen ze voor lawaaioverlast. Die problemen klinken u bekend in de oren?

Als woongemeente in de Brusselse stadsrand is Lennik uiteraard Antwerpen niet, maar de discussie over quads en overlast komt mij bekend voor.

Enkele maanden geleden kwamen er opmerkingen over lawaaihinder en quads die wandelaars in gevaar brachten.

Het resultaat is dat in het gemeentelijk administratief sanctiereglement (GAS) van Lennik, evenals in dat van de andere gemeenten van de politiezone Pajottenland, een bepaling is ingeschreven die quads verbiedt op landbouwwegen te rijden en op wegen die door recreanten worden gebruikt.

Een inbreuk kost maximaal 250 euro. Op dit moment onderzoeken we of we de regeling kunnen veralgemenen en quads volledig van de openbare weg kunnen bannen. Ik ben daar alvast voorstander van.

Niet de quads zijn het probleem, wel de bestuurders die zich niet aan de regels houden.

Als iedereen zijn voertuig op de daartoe bestemde manier zou gebruiken, zouden bijkomende regels niet nodig zijn. Alleen het percentage cowboys eruit halen is echter hondsmoeilijk. De politie kan onmogelijk altijd en overal aanwezig zijn.

Alle gemotoriseerde voertuigen veroorzaken maatschappelijke overlast in de vorm van lawaai, milieuhinder, files. Ze allemaal bannen is absurd.

Die voertuigen verbieden die gebruikmaken van infrastructuur waarvoor ze niet geschikt zijn, is dat niet.

Zou men dit niet beter federaal regelen in plaats van in elke gemeente apart?

Dat is inderdaad wenselijk. Maar alle regels moeten kunnen worden afgedwongen. En net dat is hier het probleem.

U vindt quads weren uit woongebieden stigmatiserend. Hoezo?

Of het nu gaat om een auto, een brommer, een motor of een quad: sommige gebruikers bezondigen zich aan ongeoorloofd rijgedrag. Vergelijk het met een man die zijn hond uitlaat en de hondenpoep niet opruimt. Moet je daarom honden verbieden? Nee, optreden tegen die man, natuurlijk. BMW’s weren omdat de gemiddelde BMW-bestuurder wat agressiever rijdt dan die van pakweg een Peugeot, is toch ook klinkklare onzin?

In plaats van quads in bepaalde zones te verbieden, en daarmee alle quadbestuurders te stigmatiseren, moet men optreden tegen al wie de wegcode niet respecteert. Want niet de quad is het probleem, wel de bestuurder die de regels overtreedt. Of overlast veroorzaakt, zoals lawaaihinder. Tegen hén moet de politie optreden. Ze moet alle cowboys bekeuren, in of op welk voertuig die ook zitten.

Sommige quadbestuurders zien in woonbuurten met smalle straten of verkeersdrempels de perfecte speeltuin, en zijn slim genoeg om hun terrein te verleggen voordat de politie arriveert. Dat maakt doelmatig repressief optreden bijzonder moeilijk.

De politie kan overal zijn waar ze wíl zijn. In sommige buitenlandse steden gebruiken speciale interventieteams cross-motoren om de overlast van quads bij de wortel aan te pakken.

Het aantal quads in België met een motornummerplaat en helmplicht is in vijf jaar verviervoudigd tot 22.817. Welke verklaring ziet u daarvoor?

Die stijging heeft vooral een technische verklaring, want een quad inschrijven als motorfiets kan pas sinds enkele jaren. Maar ook het totale aantal quads is toegenomen. Voor veel mensen is het een betaalbaar en leuk voertuig.

NEE

In Antwerpen maken die vierwielige motorvoertuigen kennelijk de weg onveilig en zorgen ze voor lawaaioverlast. Die problemen klinken u bekend in de oren?

Als woongemeente in de Brusselse stadsrand is Lennik uiteraard Antwerpen niet, maar de discussie over quads en overlast komt mij bekend voor.

Enkele maanden geleden kwamen er opmerkingen over lawaaihinder en quads die wandelaars in gevaar brachten.

Het resultaat is dat in het gemeentelijk administratief sanctiereglement (GAS) van Lennik, evenals in dat van de andere gemeenten van de politiezone Pajottenland, een bepaling is ingeschreven die quads verbiedt op landbouwwegen te rijden en op wegen die door recreanten worden gebruikt.

Een inbreuk kost maximaal 250 euro. Op dit moment onderzoeken we of we de regeling kunnen veralgemenen en quads volledig van de openbare weg kunnen bannen. Ik ben daar alvast voorstander van.

Niet de quads zijn het probleem, wel de bestuurders die zich niet aan de regels houden.

Als iedereen zijn voertuig op de daartoe bestemde manier zou gebruiken, zouden bijkomende regels niet nodig zijn. Alleen het percentage cowboys eruit halen is echter hondsmoeilijk. De politie kan onmogelijk altijd en overal aanwezig zijn.

Alle gemotoriseerde voertuigen veroorzaken maatschappelijke overlast in de vorm van lawaai, milieuhinder, files. Ze allemaal bannen is absurd.

Die voertuigen verbieden die gebruikmaken van infrastructuur waarvoor ze niet geschikt zijn, is dat niet.

Zou men dit niet beter federaal regelen in plaats van in elke gemeente apart?

Dat is inderdaad wenselijk. Maar alle regels moeten kunnen worden afgedwongen. En net dat is hier het probleem.

U vindt quads weren uit woongebieden stigmatiserend. Hoezo?

Of het nu gaat om een auto, een brommer, een motor of een quad: sommige gebruikers bezondigen zich aan ongeoorloofd rijgedrag. Vergelijk het met een man die zijn hond uitlaat en de hondenpoep niet opruimt. Moet je daarom honden verbieden? Nee, optreden tegen die man, natuurlijk. BMW’s weren omdat de gemiddelde BMW-bestuurder wat agressiever rijdt dan die van pakweg een Peugeot, is toch ook klinkklare onzin?

In plaats van quads in bepaalde zones te verbieden, en daarmee alle quadbestuurders te stigmatiseren, moet men optreden tegen al wie de wegcode niet respecteert. Want niet de quad is het probleem, wel de bestuurder die de regels overtreedt. Of overlast veroorzaakt, zoals lawaaihinder. Tegen hén moet de politie optreden. Ze moet alle cowboys bekeuren, in of op welk voertuig die ook zitten.

Sommige quadbestuurders zien in woonbuurten met smalle straten of verkeersdrempels de perfecte speeltuin, en zijn slim genoeg om hun terrein te verleggen voordat de politie arriveert. Dat maakt doelmatig repressief optreden bijzonder moeilijk.

De politie kan overal zijn waar ze wíl zijn. In sommige buitenlandse steden gebruiken speciale interventieteams cross-motoren om de overlast van quads bij de wortel aan te pakken.

Het aantal quads in België met een motornummerplaat en helmplicht is in vijf jaar verviervoudigd tot 22.817. Welke verklaring ziet u daarvoor?

Die stijging heeft vooral een technische verklaring, want een quad inschrijven als motorfiets kan pas sinds enkele jaren. Maar ook het totale aantal quads is toegenomen. Voor veel mensen is het een betaalbaar en leuk voertuig.

opgetekend door jan jagers

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content