Peter Vandeweerdt

Zelfs van Händel kon je niet verwachten dat hij op z’n 22e een gebalanceerde en massieve brok zoals Messiah componeerde. Wat hij wél deed: in opdracht in één maand een koorloos tweedelig oratorium van bijna twee uur schrijven, waarin hij grillig en virtuoos met stemmen en instrumenten experimenteerde – hij had dan ook carte blanche gekregen.

We zijn de dag voor Pasen, opperduivel Lucifer denkt dat Jezus dood is en geniet van zijn moment de gloire als een losgeslagen Trump (‘Ik verlaag mezelf? Wanneer en hoe? Ik zet de hel op z’n kop en laat de aarde beven!’). De dag nadien stelt hij vast, net als Johannes en de twee Maria’s aan het open graf, dat het allemaal toch even anders ligt.

Het Italiaans barokensemble La Risonanza voert La Resurrezzione donderdag in Bozar Brussel en vrijdag in Concertgebouw Brugge uit.

Händel

La Risonanza

Brussel & Brugge

Op 11 & 12/10

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content