Peter Vandeweerdt
Wie Arnold Schönberg apprecieert, heeft geen inleiding nodig bij zijn symfonische gedicht Verklärte Nacht voor strijkers. Voor wie nog altijd afgeschrikt wordt door zijn atonale reputatie: dit is het ideale stuk om hem te leren waarderen. Dat het bij de première in 1902 werd uitgespuwd, lijkt nu absurd: de echte Schönberg-revolutie moest nog komen.
De Concertante symfonie voor viool, altviool en orkest van W.A. Mozart zweeft tussen concerto en symfonie, ook een experimentje. Violiste is Esther Yoo, die in 2012 de Elisabethwedstrijd won. Het is het perfecte scharnier naar nog een symfonisch gedicht, Don Juan van Richard Strauss, in 1889 wél een hit. Revolutionair kun je deze fin-de-sièclecompositie moeilijk noemen – wij zien er altijd Disneyfiguurtjes bij. Het Nationaal Orkest met de volumeknop op 11.
Schönberg, Mozart, Strauss p>
Bozar p>
BrusselOp 23/09 p>