Peter Vandeweerdt

Soms weet je niet of je voor een revolutie of een boeiend zijspoor staat. Toen Henry Steinway in 1859 voor het eerst de snaren van de vleugelpiano kruiste, besefte hij niet dat die techniek alle vroegere zou verdringen. De moderne piano klinkt voller, maar minder transparant dan die van Beethoven of Brahms. Uitgerekend Steinway & Sons steunde pianobouwer Chris Maene nu om voor pianist Daniel Barenboim een revolutionair rechtsnarig instrument te bouwen. Door de waanzinnige hoeveelheid ontwerp- en handwerk is het de duurste piano ter wereld geworden. In Brugge kunt u ze uitgebreid beluisteren, Julien Libeer speelt er onder meer Concerto nr. 27 van Mozart op. Wat u hoort, is hoe dan ook een nieuwe wending in de ontwikkeling van de vleugel. Boeiend zijspoor of nieuwe standaard: wie zal het zeggen?

Op 23/06

Mozart

Concertgebouw

Brugge

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content