Over loonkosten en bonussen

27/01/10 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 14:58

Met de sluiting van Opel Antwerpen en geplande ont-slagen bij ABInBev werd er opnieuw gediscussieerd over de te hoge loonkosten en exuberante bonussen. Terecht?

Vorige week werd officieel bekend dat Opel Antwerpen de deuren moet sluiten. De werkgevers en hun spreekbuizen wezen meteen de voornaamste reden aan: onze loonkosten zijn te hoog. Is dat wel zo? Autoanalist Vic Heylen heeft er in Knack (16 mei 2007) al op gewezen dat de loonkosten geen belangrijke rol spelen in een autofabriek: het percentage van de loonkosten ligt rond de 6 procent van de assemblagekosten. Als je die loonkosten met 10 procent vermindert, dalen de assemblagekosten met 0,6 procent. 'Loonkosten zijn nooit een bepalende factor bij het toewijzen van nieuwe assemblagecontracten', schreef Heylen enkele dagen geleden op zijn blog (www.f-car.be).
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners