Marc Zwijsen

© Debby Termonia

De Boekuil, Mortsel

‘Niemand wil zijn smaak laten bepalen door een zoekmachine.’

‘Mijn broer Dirk en ik namen 35 jaar geleden de boekhandel van onze ouders in Borgerhout over en openden in 1984 de winkel in Mortsel. De Boekuil bestaat al negentig jaar, zo lang dat niemand nog weet waar de naam vandaan komt.’

‘De Boekenbeurs bevindt zich op een boogscheut hiervandaan. Of ze een grote impact heeft, is niet met zekerheid te zeggen: ze is er altijd al geweest. Maar ik heb er moeite mee dat uitgevers rechtstreeks aan hun lezers verkopen.’

‘De wereld is veranderd, maar mensen blijven het leuk vinden om tussen de boeken te snuffelen. Niemand wil toch dat zijn smaak bepaald wordt door een zoekmachine? Door de komst van het internet zijn wij nog meer gaan inzetten op service en snelle bestellingen, en kleine evenementen en optredens moeten van de boekhandel een beleveniswinkel maken. We steken dus een tandje bij om onze omzet te garanderen, maar het blijft plezierig werk.’

‘Ik heb veel boekhandels zien verdwijnen, en niet alleen door de concurrentie van de ketens en het internet. Sommigen vonden gewoon geen opvolgers. Er is weinig nieuw bloed in de sector, de banken investeren niet in boeken. Vroeger kwamen hier vaak mensen over de vloer die zelf een boekhandel wilden beginnen, dat gebeurt vandaag niet meer. Ook onze kinderen willen het niet overnemen. Ik doe het nog altijd graag, maar ik denk niet dat ik er vandaag nog aan zou beginnen.’

Marc Zwijsen
© Debby Termonia
Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content