JA

Waarom?

Omdat de luchthaven te dicht bij woongebieden, scholen en ziekenhuizen ligt, kan ze haar startbaan niet verlengen. Dat is ook uitdrukkelijk niet de bedoeling, heeft minister-president Kris Peeters (CD&V) me ooit persoonlijk gezegd. Hoewel de regering de luchthaven voorlopig wil behouden, maakt ze kosten op het sterfhuis. De luchthaven is al jarenlang verliesgevend en heeft geen toekomst. Omdat Deurne nooit het aantal passagiers heeft gehad waarop men had gehoopt, past de belastingbetaler per passagier per vlucht dertig euro bij.

Toch is er net een nieuwe lijn geopend, naar Frankfurt. Zoiets doet men toch niet als er geen vraag naar is?

Die nieuwe lijn is de zoveelste, waarvan sommige al na drie weken zijn opgedoekt. In 2012 zou overigens het Diaboloproject klaar zijn, een rechtstreekse spoorlijn die je in een halfuur van Antwerpen in Zaventem brengt. Dat de regionale luchthaven voor zakenmensen tijdwinst oplevert, is dan allicht verleden tijd.

Niet noodzakelijk, want in Zaventem zijn de inchecktijden langer.

De korte inchecktijd in Deurne is een voordeel dat grotendeels verdwijnt als het aantal passagiers zou stijgen tot wat nodig is om rendabel te zijn. Volgens onze berekeningen kost Diabolo evenveel als veertig jaar de verliesgevende luchthaven uitbaten. Investeren in beide projecten is van het goede te veel.

Wat verwacht u dan van de volgende Vlaamse regering?

Die investering van 25 miljoen euro hoeft niet te betekenen dat de luchthaven er altijd blijft. Ons voorstel is om van de site een park te maken. Het klopt dat de luchthaven redelijk rustig is, maar rust kunnen we ook hebben zonder belastinggeld weg te gooien.

De luchthaven van Deurne is al jarenlang verliesgevend. Maakt de regering nu geen kosten op het sterfhuis?

Nee. Als regionale zakenluchthaven heeft Deurne wel degelijk toekomst, en wel om drie redenen. Ten eerste heeft Deurne een aantal voordelen in vergelijking met grote luchthavens. Gratis parking en korte inchecktijden bijvoorbeeld. Inchecken kan hier tot een kwartier voor vertrek en dat appreciëren zakenmensen enorm. Ten tweede hebben we recent ons aanbod lijnvluchten uitgebreid. Sinds eind 2006 vliegt VLM Airlines (dat samen met CityJet voortaan onder de naam CityJet zal vliegen, nvdr) tweemaal daags naar Manchester, een succes dat standhoudt ondanks de crisis. Recent is er ook een nieuwe vlucht naar Frankfurt bij gekomen, drie keer per dag. De derde reden is ons economisch belang. Volgens een studie van de Universiteit Antwerpen en de Nationale Bank is Antwerpen de best presterende regionale luchthaven van België. Met een directe toegevoegde waarde van 41,7 miljoen euro per jaar, onder meer door de werkgelegenheid die we realiseren.

Per passagier per vlucht zou de belastingbetaler echter dertig euro betalen.

Of dat cijfer klopt, weet ik niet. Qua vluchtbewegingen is Antwerpen de tweede luchthaven van België. We maken inderdaad verlies, maar passagiers van De Lijn en de NMBS kosten de belastingbetaler wel heel wat meer dan dertig euro.

Ondermijnt het Diaboloproject, de rechtstreekse spoorlijn tussen Antwerpen en Zaventem, niet het voordeel van tijdwinst in Deurne?

Ik zou niet weten waarom, want in Zaventem zul je nog altijd minstens een uur op voorhand moeten inchecken. Het is niet onze roeping om een grote luchthaven te worden, wel om Antwerpse zakenmensen zo snel mogelijk naar de belangrijkste economische centra in Europa te kunnen brengen. Zij vragen ons overigens om het aantal bestemmingen nog uit te breiden, met Genève en Zürich bijvoorbeeld.

NEE

Waarom?

Omdat de luchthaven te dicht bij woongebieden, scholen en ziekenhuizen ligt, kan ze haar startbaan niet verlengen. Dat is ook uitdrukkelijk niet de bedoeling, heeft minister-president Kris Peeters (CD&V) me ooit persoonlijk gezegd. Hoewel de regering de luchthaven voorlopig wil behouden, maakt ze kosten op het sterfhuis. De luchthaven is al jarenlang verliesgevend en heeft geen toekomst. Omdat Deurne nooit het aantal passagiers heeft gehad waarop men had gehoopt, past de belastingbetaler per passagier per vlucht dertig euro bij.

Toch is er net een nieuwe lijn geopend, naar Frankfurt. Zoiets doet men toch niet als er geen vraag naar is?

Die nieuwe lijn is de zoveelste, waarvan sommige al na drie weken zijn opgedoekt. In 2012 zou overigens het Diaboloproject klaar zijn, een rechtstreekse spoorlijn die je in een halfuur van Antwerpen in Zaventem brengt. Dat de regionale luchthaven voor zakenmensen tijdwinst oplevert, is dan allicht verleden tijd.

Niet noodzakelijk, want in Zaventem zijn de inchecktijden langer.

De korte inchecktijd in Deurne is een voordeel dat grotendeels verdwijnt als het aantal passagiers zou stijgen tot wat nodig is om rendabel te zijn. Volgens onze berekeningen kost Diabolo evenveel als veertig jaar de verliesgevende luchthaven uitbaten. Investeren in beide projecten is van het goede te veel.

Wat verwacht u dan van de volgende Vlaamse regering?

Die investering van 25 miljoen euro hoeft niet te betekenen dat de luchthaven er altijd blijft. Ons voorstel is om van de site een park te maken. Het klopt dat de luchthaven redelijk rustig is, maar rust kunnen we ook hebben zonder belastinggeld weg te gooien.

De luchthaven van Deurne is al jarenlang verliesgevend. Maakt de regering nu geen kosten op het sterfhuis?

Nee. Als regionale zakenluchthaven heeft Deurne wel degelijk toekomst, en wel om drie redenen. Ten eerste heeft Deurne een aantal voordelen in vergelijking met grote luchthavens. Gratis parking en korte inchecktijden bijvoorbeeld. Inchecken kan hier tot een kwartier voor vertrek en dat appreciëren zakenmensen enorm. Ten tweede hebben we recent ons aanbod lijnvluchten uitgebreid. Sinds eind 2006 vliegt VLM Airlines (dat samen met CityJet voortaan onder de naam CityJet zal vliegen, nvdr) tweemaal daags naar Manchester, een succes dat standhoudt ondanks de crisis. Recent is er ook een nieuwe vlucht naar Frankfurt bij gekomen, drie keer per dag. De derde reden is ons economisch belang. Volgens een studie van de Universiteit Antwerpen en de Nationale Bank is Antwerpen de best presterende regionale luchthaven van België. Met een directe toegevoegde waarde van 41,7 miljoen euro per jaar, onder meer door de werkgelegenheid die we realiseren.

Per passagier per vlucht zou de belastingbetaler echter dertig euro betalen.

Of dat cijfer klopt, weet ik niet. Qua vluchtbewegingen is Antwerpen de tweede luchthaven van België. We maken inderdaad verlies, maar passagiers van De Lijn en de NMBS kosten de belastingbetaler wel heel wat meer dan dertig euro.

Ondermijnt het Diaboloproject, de rechtstreekse spoorlijn tussen Antwerpen en Zaventem, niet het voordeel van tijdwinst in Deurne?

Ik zou niet weten waarom, want in Zaventem zul je nog altijd minstens een uur op voorhand moeten inchecken. Het is niet onze roeping om een grote luchthaven te worden, wel om Antwerpse zakenmensen zo snel mogelijk naar de belangrijkste economische centra in Europa te kunnen brengen. Zij vragen ons overigens om het aantal bestemmingen nog uit te breiden, met Genève en Zürich bijvoorbeeld.

opgetekend door jan jagers

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content