JA

Een product goedkoop aanbieden bij aankoop van een ander product, moet voor u onder elke vorm kunnen?

We hebben inderdaad een akkoord binnen de regering om dat toe te laten. Daaraan worden geen extra voorwaarden meer opgelegd. De politiek moet toch niet opleggen wat je mag verkopen en wat niet? De enige grenzen die er zijn, zijn degene die de Wet op de Handelspraktijken altijd al oplegde aan verkoop: het moet eerlijk zijn en niet misleidend, en je mag nog steeds niet verkopen met verlies.

Toch menen minister van Zelfstandigen Sabine Laruelle (MR) en minister van Consumentenzaken Paul Magnette (PS) dat er voorwaarden zijn.

Ik denk niet dat er echt sprake is van een andere interpretatie. Maar we zullen zien hoe het in de praktijk loopt. Wellicht zal er in het begin nog wat over worden gediscussieerd, maar dat is normaal. Zodra het gangbaar is geworden, zal dat wel loslopen. We waren tenslotte het enige Europese land waar dit nog verboden was. Ik denk niet dat hiermee het hek van de dam is, want we zullen heel nadrukkelijk blijven toezien met de economische inspectie. Er zijn al klachten binnengelopen, en die zullen worden onderzocht.

Is dit niet vooral een wet die de grote ondernemingen bedient?

Het is verkeerd om dit als een verhaal van groot tegen klein te zien. Autohandelaar Cardoen bood vorig jaar bijvoorbeeld een tweede auto gratis aan bij aankoop van een dure wagen. Cardoen is toch geen multinational? Dat is een mooi voorbeeld van hoe het anders kan, en hoe een gewone ondernemer zich hiermee zelfs kan wapenen tegen de echte groten.

Volgens Test-Aankoop hebt u hiermee het juridische vacuüm niet opgelost.

Het was al opgelost en het is nu nog wat duidelijker geworden. Eerlijke koppelverkoop kan.

Wanneer kan koppelverkoop voor u?

Ons voorstel is om de huidige wetgeving, een verbod op koppelverkoop met enkele uitzonderingen, om te draaien. Het wordt toegelaten, maar onder duidelijke voorwaarden. En die zijn simpel: transparantie en eerlijke concurrentie. Dat betekent dat de consument moet worden geïnformeerd over de prijs van de afzonderlijke producten, en zeker ook over het prijsvoordeel dat hij doet door op het gezamenlijke aanbod in te gaan. Wanneer het over diensten gaat die gekoppeld worden aan een product, pleiten wij ervoor om ze te beperken tot een jaar. Het mag niet zo zijn dat een consument zich laat verblinden door het aanbod van een gsm van één euro, en plots ook aan een langlopend en duur contract vastzit.

Minister Van Quickenborne wil geen voorwaarden aan de koppelverkoop. Een gevaar voor de consument?

Aan de beslissingen van de federale regering is niets toegevoegd voor de bescherming van de consument. En wij werden ook niet geraadpleegd. Ik krijg er zowaar heimwee van naar de paarse regering, waarbij we tenminste constructief en in vertrouwen konden samenwerken met de kabinetten. Van minister van Consumentenzaken Paul Magnette (PS) hebben wij op dit moment totaal geen nieuws. En de tekst van het wetsontwerp krijgen we niet te zien.

Er circuleren verschillende interpretaties van het wetsontwerp.

Ook nadat de ministerraad heeft gecommuniceerd dat het verbod op koppelverkoop wordt opgeheven, blijven de bevoegde ministers elkaar tegenspreken. De beslissingen zijn een zuiver voorbeeld van een politiek compromis tussen een minister die de grote bedrijven verdedigt en een die de zelfstandigen verdedigt. De inbreng van de minister van Consumentenzaken daarin is nihil geweest.

NEE

Een product goedkoop aanbieden bij aankoop van een ander product, moet voor u onder elke vorm kunnen?

We hebben inderdaad een akkoord binnen de regering om dat toe te laten. Daaraan worden geen extra voorwaarden meer opgelegd. De politiek moet toch niet opleggen wat je mag verkopen en wat niet? De enige grenzen die er zijn, zijn degene die de Wet op de Handelspraktijken altijd al oplegde aan verkoop: het moet eerlijk zijn en niet misleidend, en je mag nog steeds niet verkopen met verlies.

Toch menen minister van Zelfstandigen Sabine Laruelle (MR) en minister van Consumentenzaken Paul Magnette (PS) dat er voorwaarden zijn.

Ik denk niet dat er echt sprake is van een andere interpretatie. Maar we zullen zien hoe het in de praktijk loopt. Wellicht zal er in het begin nog wat over worden gediscussieerd, maar dat is normaal. Zodra het gangbaar is geworden, zal dat wel loslopen. We waren tenslotte het enige Europese land waar dit nog verboden was. Ik denk niet dat hiermee het hek van de dam is, want we zullen heel nadrukkelijk blijven toezien met de economische inspectie. Er zijn al klachten binnengelopen, en die zullen worden onderzocht.

Is dit niet vooral een wet die de grote ondernemingen bedient?

Het is verkeerd om dit als een verhaal van groot tegen klein te zien. Autohandelaar Cardoen bood vorig jaar bijvoorbeeld een tweede auto gratis aan bij aankoop van een dure wagen. Cardoen is toch geen multinational? Dat is een mooi voorbeeld van hoe het anders kan, en hoe een gewone ondernemer zich hiermee zelfs kan wapenen tegen de echte groten.

Volgens Test-Aankoop hebt u hiermee het juridische vacuüm niet opgelost.

Het was al opgelost en het is nu nog wat duidelijker geworden. Eerlijke koppelverkoop kan.

Wanneer kan koppelverkoop voor u?

Ons voorstel is om de huidige wetgeving, een verbod op koppelverkoop met enkele uitzonderingen, om te draaien. Het wordt toegelaten, maar onder duidelijke voorwaarden. En die zijn simpel: transparantie en eerlijke concurrentie. Dat betekent dat de consument moet worden geïnformeerd over de prijs van de afzonderlijke producten, en zeker ook over het prijsvoordeel dat hij doet door op het gezamenlijke aanbod in te gaan. Wanneer het over diensten gaat die gekoppeld worden aan een product, pleiten wij ervoor om ze te beperken tot een jaar. Het mag niet zo zijn dat een consument zich laat verblinden door het aanbod van een gsm van één euro, en plots ook aan een langlopend en duur contract vastzit.

Minister Van Quickenborne wil geen voorwaarden aan de koppelverkoop. Een gevaar voor de consument?

Aan de beslissingen van de federale regering is niets toegevoegd voor de bescherming van de consument. En wij werden ook niet geraadpleegd. Ik krijg er zowaar heimwee van naar de paarse regering, waarbij we tenminste constructief en in vertrouwen konden samenwerken met de kabinetten. Van minister van Consumentenzaken Paul Magnette (PS) hebben wij op dit moment totaal geen nieuws. En de tekst van het wetsontwerp krijgen we niet te zien.

Er circuleren verschillende interpretaties van het wetsontwerp.

Ook nadat de ministerraad heeft gecommuniceerd dat het verbod op koppelverkoop wordt opgeheven, blijven de bevoegde ministers elkaar tegenspreken. De beslissingen zijn een zuiver voorbeeld van een politiek compromis tussen een minister die de grote bedrijven verdedigt en een die de zelfstandigen verdedigt. De inbreng van de minister van Consumentenzaken daarin is nihil geweest.

opgetekend door Thomas verbeke

‘Dit is geen verhaal van groot tegen klein.’

‘Dit is een compromis voor grote bedrijven en zelfstandigen.’

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content