Het Theaterfestival zou het beste van 2009 moeten tonen. De enige conclusie die je daaruit kunt trekken is dat het Vlaamse theater in 2009 nagenoeg niet bestond.

Vorige week maakten Het Theaterfestival (Brussel) en het Nederlands Theater Festival (Amsterdam) hun Keuze ’09 bekend, de voorstellingen die door een professionele jury als de mooiste van het aflopende seizoen worden beschouwd.

Zo veel verschil is er niet tussen de noordelijke en zuidelijke keuzes. Repertoirestukken zijn uit den boze en de in schouwburgen gevestigde gezelschappen blinken uit in afwezigheid. Op kop de Brusselse KVS, gevolgd door Het Toneelhuis (Antwerpen), het ro theater (Rotterdam) en Toneelgroep Amsterdam. Alleen Het Nationale Toneel, het stadsgezelschap van Den Haag, en het NTGent behoren tot de gelukkigen. Maar… als coproducent, patroonheiligen van marginale gezelschappen, en met stukken die bewerkingen zijn van romans of deels lukraak werden gefabriceerd.

Wat ook sterk opvalt, zowel bij de Nederlandse als bij de Vlaamse selectie, is een hang naar spektakel. Doorwrochte producties, geboren uit intelligentie en maatschappelijke betrokkenheid, moeten het afleggen tegen meer populistische. De maatschappelijke betrokkenheid is veeleer te vinden in de manier waarop een spiegelbeeld wordt gemaakt van het sociale en politieke leven, dan dat er kritisch commentaar op wordt gegeven.

Een bevestiging van die stelling hoef je niet ver te zoeken. De Nederlandse jury heeft zich volgens het rapport laten leiden door de gedachte dat een keuze moest worden gemaakt uit producties waar het publiek plezier aan beleefde – producties die het verdienden nog eens onder de aandacht te worden gebracht.

Ook opmerkelijk is dat de Vlaamse jury meer Nederlandse producties dan Vlaamse selecteerde, en de Nederlandse jury daar nog een stapje verder in ging. Alleen Cie Cecilia met The Broken Circle Breakdown en het NTGent/Wunderbaum met Tien Geboden – Deel Twee wisten de Nederlandse juryleden te bekoren. De tweede productie is bovendien geen volwaardige Vlaamse productie. Wunderbaum en NTGent zijn bezet door Hollanders – waar ik op zich geen probleem mee heb. Wat ik bedoel, is dat de keuze kenmerkend is voor het gedrag van de Nederlandse jury. Eigen volk eerst, zo lijkt het wel te zijn geweest.

Besluit: het Theaterfestival in Amsterdam zowel als in Brussel zal vooral een kermisspektakel zijn. Benieuwd of er ook wafels en frieten te krijgen zijn.

INFO: NEDERLANDS THEATER FESTIVAL (NL) www.tf.nl – THEATERFESTIVAL (VL) www.theaterfestival.be

door Guido Lauwaert

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content