Anna Luyten Freelance journaliste

Er heerst onrust en vechtlust op de redactie van het weekblad Humo. Sinds de komst van CEO Aimé Van Hecke draait de redactieraad op volle toeren. ‘Wat als we straks het blad Goedele als een koekoeksjong bij ons in een plastic zakje hebben zitten?’

‘Wie een vaginaboek schrijft… kan ook een kutblad maken.’ Het zijn woorden in een tekstballon bij de foto van een lachende Aimé Van Hecke in de rubriek ‘Het gat van de wereld’ in Humo. In de Humo van een week eerder luidt de inleiding bij het interview met Lieve Vercauteren, de actrice die Emma speelt in de gelijknamige telenovelle: ‘Nog heel even, lieve kijkbuiskinderen en we weten wie de laffe moord op de papa van Emma Jacobs op zijn geweten heeft. Is het Aimé Van Hecke, de CEO van Sanoma Magazines België, die zo voortreffelijk gestalte wordt gegeven door Karel Deruwe? (… )’ Voor de niet-kijkbuiskinderen: Karel Deruwe vertolkt in de serie de rol van ‘rotzak’ Jean-Pierre Cloedt, de zakelijk leider en executive producer van een mediabedrijf. Een man die ambitieus, lomp, brutaal en niet te vertrouwen is.

Sanoma-city

Toen Aimé Van Hecke na zijn avontuur bij de VRT bij het internationale concern Sanoma CEO voor België werd, werd er argwanend gekeken. Sanoma geeft bladen uit als Humo, Feeling, Libelle, Flair, Milo, Telemoustique, Story en binnenkort ook Goedele. In de interviews die Van Hecke bij zijn aanstelling gaf, verklaarde hij: ‘Hier heeft te lang een soort eilandencultuur geheerst.’ Van Hecke stichtte Sanoma-city, waarbij alle bladen van Sanoma medeburgers werden. Werknemers kregen een Sanoma-citypasje.

Dat er met de komst van Van Hecke dingen zouden veranderen, wist de redactie al snel. Humo voerde in het verleden zijn eigen marketingstrategieën uit. ‘Maar de redactie besliste zelf altijd hoe ver we te ver gingen, en dat willen we zo houden.’

Begin mei werd plots Sandra De Preter als uitgever boven de hoofdredacteur geplaatst. ‘Humo werd een merk’, heet het, en daar heeft de redactie het moeilijk mee. Zeker nu anderen buiten de redactie mee aan dat merk gaan sleutelen. ‘Verontrustend is de manier waarop marketingboys de macht over een blad overnemen, los van enige journalistieke bezorgdheid.’ De mensen die op de Humo-website werkten, horen nu niet meer bij Humo thuis maar wonen elders in een Sanomastraat. Er wordt gestreefd naar samenwerking tussen de Sanomabladen. Zo moeten Telemoustique en Humo uitkijken naar wat ze samen kunnen doen.

PSEUDO-weekend knack

Dat Humo nood had aan meer vrouwelijke en jongere lezers, wist de redactie al langer. De redactie had al voor de komst van Van Hecke gewerkt aan een concept voor een bijlage die Uma zou gaan heten en als een soort Weekend Knack bij het blad zou zitten. De dummy was klaar, het marktonderzoek afgerond, de haalbaarheid positief bevonden. En toen kwamen Aimé en Goedele. Uma werd afgeschoten, of toch in de koelkast gezet.

‘Tv-figuur Goedele Liekens krijgt een nieuw personalitymagazine dat door Sanoma Magazines Belgium wordt uitgegeven. Tegelijk neemt de uitgever van tijdschriften een belangrijke participatie in Jokfoe, het productiehuis van Goedele Liekens’, zo luidden de berichten in mei.

Aimé Van Hecke noemde de samenwerking illustratief voor de nieuwe strategie van Sanoma, dat wil uitgroeien tot een multimediaal bedrijf. Een paar weken geleden raakte bekend dat Liekens een exclusiviteitscontract met de zenders VT4 en vijfTV tekende. De redacteurs van Humo, het onafhankelijk televisieblad, werden nog meer ongerust. Zeker toen ze hoorden dat er ernstig werd nagedacht om Goedele als een wekelijkse bijlage bij Humo te stoppen.

‘Humo is nooit vies geweest van BV’s, maar een dienblad schuiven we er ook niet onder. Goedele is voor het Humo-publiek geen evidente keuze, en het blad wordt nu volledig los van Humo gemaakt en geconcipieerd.’

Aimé Van Hecke: ‘Het blad moet tegen het najaar op de markt komen. We zijn nu dummy’s aan het ontwikkelen onder leiding van Lene Kemps (hoofdredactrice van Feeling, nvdr), maar het wordt gedragen door de hele groep.’

SAMEN IN DE BLISTER

Hoe zeker is het dat Goedele Humo wekelijks gaat chaperonneren? CEO Aimé Van Hecke ontkent niet dat die denkpiste bewandeld wordt. ‘We zoeken alle mogelijke scenario’s uit. We bestuderen nog of het een weekblad of een maandblad zal worden.’ Van Hecke zegt dat er op zes maanden tijd al veel is gewerkt aan het samenwerkingsmodel tussen de verschillende bladen. Is Humo rebels? ‘Rebelsheid zit in het DNA van Humo.’ En de Humo-redactie? ‘Mensen die een rebels blad maken, moeten ook zo blijven.’

En wat als de Humo-redactie 100 procent tegen Goedele als bijlage is? Van Hecke: ‘We gaan niets doen zonder hun goedkeuring. Zij moeten meebeslissen.’ Dan is het een uitgemaakte zaak. Bij Humo vernemen we dat iedereen 100 procent tégen een Goedele in hetzelfde plastic zakje is.

Anna Luyten

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content