'Het schilderij is nat van tranen'

16/09/09 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 14:57

Openen met Rogier van der Weyden is durven. Zonder over de bekendste meesterwerken te beschikken, wil de vzw Artes op Leuvens nieuwe museumsite M het publiek bij het nekvel grijpen. 'Van der Weyden wordt beschouwd als een zeer statische kunstenaar, maar hij zocht juist een maximum aan beweging', zegt wereldexpert Lorne Campbell.

'Deze stad is zwaar gehavend, bont en blauw geslagen door de geschiedenis. Veel is geroofd en verloren. En wat er is overgebleven, is absoluut de moeite waard om er een heel goed museum mee te maken', opent hij stoer. 'Maar zonder pretentie. Wij weten allemaal dat dit niet het Metropolitan is', zo neemt de voorzitter van het organisatiecomité meteen wat gas terug. Hoewel, welke andere dan een handvol internationale topmusea kunnen zich nog de luxe veroorloven om een uitgebreide tentoonstelling over om het even welke oude meester te organiseren? Zo kon het dan ook gebeuren dat Jan Van der Stock zijn sinds 2002 voorbereide expo Van der Weyden op de valreep beconcurreerd zag door het Frankfurtse Städel Museum en de Berlijnse Gemäldegalerie. Die hadden veel minder tijd nodig om, op basis van eigen collecties, een tentoonstelling Der Meister von Flémalle und Rogier van der Weyden in elkaar te steken. Die was onlangs in beide steden te zien.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners