Het pretpark internet

19/08/09 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 14:57

Jongeren tussen de 16 en de 25 jaar gebruiken internetmedia vooral voor de fun, en dat willen ze zo houden. Nieuws zullen ze wel - gratis - in de traditionele media eens meepikken. Maar of de netgeneratie daarom 'epidemisch narcistisch' is, zoals Amerikaanse onderzoekers beweren, is nog de vraag.

'Je voelt je nutteloos als je maar met één ding tegelijk bezig bent.' Jongeren zijn op het gebied van mediagebruik echte multitaskers. Ze hebben altijd minstens drie mediakanalen open staan terwijl ze voor hun computer zitten, en vaak loopt dat zelfs op tot acht of meer: van muzieksites, mail en YouTube tot MSN, Google, Netlog en niet te vergeten de gewone software, genre Excel en Word, om hun huiswerk te maken. Ondertussen ligt de gsm binnen handbereik, staat de televisie aan en is ergens op de achtergrond een radio nauwelijks hoorbaar. Hoeft het te verwonderen dat jongeren vooral switchen van het ene naar het andere medium en informatie voortdurend scannen terwijl ze van Facebook naar de schooltaak zappen en terloops nog snel een kattebelletje doorsturen naar de vrienden?
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners