Luidt het Autosalon van Brussel de relance van de Belgische autosector in? De kans is bijzonder klein. Ook in 2010 lijkt het enige optimistische autonieuws uit Azië te komen.

Het jaar 2010 begint treurig voor de Belgische autosector. In maart gaat Opel Antwerpen op slot en ondergaat de fabriek aan de Noorderlaan haar lang voorspelde lot. Ook het nieuwe management van het intussen fel verbrokkelde moederbedrijf General Motors houdt aan de sluitingsplannen vast.

Bij Ford Genk wachten ze intussen al maanden op een verlossende boodschap uit het hoofdkwartier in Detroit. De Forddirectie beraadt zich nog altijd over een opvolger voor de in Genk geproduceerde S-Max en Galaxy. Verdwijnen de twee grote monovolumes, dan gaan in Genk 2000 jobs verloren en wordt meteen de toekomst van de hele fabriek bedreigd.

Voor de arbeiders van Volvo Gent is er wel goed nieuws. Het Chinese Geely, dat onlangs voor 2 miljard dollar het merk Volvo overnam van de Fordgroep, bevestigde dat niet zal worden geraakt aan de vestigingen in Europa. Na de zomer start in Gent de productie van de nieuwe Volvo S60. Bij Audi Brussel loopt dan normaal gezien de nieuwe Audi A1 van de band. Banenverlies lijkt ook daar dus erg onwaarschijnlijk.

Het totaalbeeld blijft echter somber. In 2009 viel de productie van de vier Belgische autofabrieken al met een kwart terug, terwijl de autoverkoop in ons land met 11,2 procent daalde. Het ziet er niet naar uit dat 2010 beterschap brengt.

Meer zelfs, na de constructeurs komen nu wellicht de dealers en de toeleveranciers in gevaar. Wat weer slecht nieuws is voor de constructeurs. De meeste autofabrieken beschikken maar over een onderdelenstock voor enkele dagen en rekenen op just in time-levering. Als de aanvoer stilvalt omdat een toeleverancier over de kop gaat, kan de productie dus snel in het gedrang komen. In Duitsland overweegt Volkswagen al om failliete toeleveranciers gewoon zelf over te nemen. Ook een dealer die in de problemen komt, levert schade op, zij het dan vooral voor het merkimago. Noodlijdende dealers hopen dan ook stilletjes op een reddend gebaar van de importeur.

Groen en zuinig

Een andere trend die zich in 2010 zal doorzetten, is het toenemende milieubewustzijn in de autosector – onder druk van de politiek. Vanaf 1 januari 2012 mag de gemiddelde uitstoot van nieuwe auto’s de grenswaarde van 130 gram per kilometer niet meer overschrijden, zo besliste de Europese Commissie. Een forse uitdaging voor de autobouwers, want de auto van de toekomst – extreem zuinig én zonder schadelijke uitlaatgassen – wordt voor de doorsneeburger een (te?) dure auto. Volgens de Boston Consulting Group zal de prijs van een elektrische motor met accu de komende tien jaar weliswaar met zo’n 60 procent dalen, maar zelfs dat zal niet volstaan.

Dat beseft ook Luc Bontemps, gedelegeerd bestuurder van Febiac, de belangenverdediger van de autoconstructeurs in ons land en organisator van het Autosalon van Brussel, dat op 14 januari de deuren opent. ‘In 2009 werden slechts negen elektrische auto’s ingeschreven in ons land. Dat is jammer, want zo’n auto is energiezuinig, heeft een hoog rendement, stoot geen schadelijke gassen uit, maakt geen lawaai en rijdt vlot.’

Volgens Bontemps moet de overheid kandidaat-kopers daarom financieel tegemoetkomen. ‘Zelfs China geeft een bonus van 6000 euro aan mensen die een hybride of elektrische wagen kopen. Wat houdt onze ministers en burgemeesters tegen om auto’s die uit dienst gaan systematisch te vervangen door hybride of elektrische voertuigen? Of door wagens die op biobrandstof rijden?’

De frustratie is groot. Want ook op het vlak van groene infrastructuur staat ons land nergens. Eén waterstofpomp in het Brusselse voor heel België, en sinds kort een paar oplaadpalen voor de elektrische auto’s die er dus nauwelijks zijn. Eén positief punt toch: de zogenaamde ecokorting heeft tot een spectaculaire verhoging van het aantal milieuvriendelijke auto’s op onze wegen geleid. Plus 455 procent voor auto’s die minder dan 105 gram per kilometer uitstoten. En plus 61 procent voor wagens met een uitstoot lager dan 116 gram per kilometer.

De Europese uitstootnorm die op 1 januari 2012 ingaat, wordt wellicht de eerste horde op een lang hindernissenparcours naar moderne, groene vormen van mobiliteit. Nieuwe namen zullen op de voorgrond treden, ongetwijfeld ook Aziatische. Autobouwers als BMW, General Motors, Renault en Volkswagen werken nu al samen met Chinese, Japanse en Zuid-Koreaanse accuproducenten en leveranciers van batterijtechnologie. De toekomst van de automobiel ligt in het Oosten.

www.autosalon.be

DOOR URBAIN VANDORMAEL

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content